ââMĂ„lsĂ€ttningen Ă€r att lansera produkten i början av september, sĂ€ger Bojan Stupar, försĂ€ljningschef pĂ„ Ikea Sverige.
Ăka tryck pĂ„ investeringar
Via en app ska kunderna förutom att köpa el frĂ„n sol och vind â och i trĂ€ngda lĂ€gen vattenkraft â Ă€ven lĂ€tt kunna göra kostnadseffektiva besparingar i sin elkonsumtion.
Elen fÄr inte komma frÄn sol- och vindanlÀggningar som Àr mer Àn fem Är gamla. Syftet med detta Àr att skapa ett tryck för nya investeringar i förnybar elproduktion, enligt Erik Martinson, vd pÄ Svea Solar som deltar i samarbetet.
Han ser det rörliga timpriset som en viktig pusselbit nÀr det gÀller att utbilda svenska hushÄll i hÄllbar elkonsumtion.
ââDet blir den mest transparenta prismodellen, dĂ€r vi för över den direkta kostnaden pĂ„ kunden. Ăr det dyrt en timme Ă€r det ofta att det Ă€r hög belastning pĂ„ elnĂ€tet. DĂ„ Ă€r det bĂ€ttre att kunden vĂ€ntar, om det gĂ„r att konsumera senare.
ââVi vill utbilda kunden att konsumera rĂ€tt och dĂ„ mĂ„ste vi ha ett rörligt timpris.
TT: Hur skyddar man kunderna frÄn kraftiga prislyft?
ââPĂ„ lĂ„ng sikt Ă€r det billigare med timpris och man har den fulla transparensen. Om vi ska sĂ€kra upp priset mĂ„ste vi ta en premie för det, och det kommer bli dyrare för kunden, sĂ€ger Martinson.
ââNĂ„gon dag kommer det bli dyrare, men över Ă„ret kommer det vara bĂ€ttre för kunden, tillĂ€gger han.
En hel del el frÄn vind och sol
Svea Solar samarbetar sedan tvÄ Är med Ikea om försÀljning av solceller.
ââVi vill hjĂ€lpa kunderna att minska sitt klimatavtryck och minska sin konsumtion, samtidigt som vi driver pĂ„ nybyggnation, sĂ€ger Martinson om satsningen pĂ„ elabonnemang.
Hur stort antal abonnenter som kan hanteras innan det blir svÄrt att hitta el som uppfyller hÄllbarhetskriterierna för satsningen Àr svÄrt att svara pÄ, enligt Svea Solar-chefen.
Men han pÄminner om att det redan finns en hel del vind och sol i systemet i Sverige i dag och att utbyggnadstakten Àr stor.
ââSkulle alla byta till det hĂ€r skulle det göra att vi skulle behöva driva pĂ„ utvecklingen Ă€nnu hĂ„rdare och snabbare. Men det Ă€r ju det vi egentligen vill, sĂ€ger han.
Mogna lÀnder först
Han tillÀgger att man ska se satsningen lÄngsiktigt och att det dÄ kommer att kunna absorbera vÀldigt mÄnga kunder.
ââSkulle vi kunna komma till den nivĂ„n att vi inte lĂ€ngre kan garantera ursprungsgarantier frĂ„n sol och vind som Ă€r fem Ă„r gammal har vi lyckats otroligt bra.
Enligt Ikea Sveriges hÄllbarhetschef Jonas Carlehed hamnar koncernens första satsning pÄ försÀljning av el frÄn sol och vind just i Sverige dels dÄ det Àr pÄ hemmaplan. Men det handlar ocksÄ om att förutsÀttningarna Àr goda hÀr, med ambitionen att bli det första fossilfria vÀlfÀrdssamhÀllet till 2045.
NÀr det gÀller eventuella framtida lanseringar av elabonnemang utomlands jÀmför Carlehed med solceller via Ikea, som i dag finns pÄ tio marknader.
ââVi jobbar oss igenom de mest mogna lĂ€nderna till att börja med. Samma kommer att gĂ€lla nĂ€r det gĂ€ller elavtalet Strömma.