Bensin- och dieselpriserna har slagit rekord pÄ rekord de senaste mÄnaderna.
Drivmedelbolagens höjningar, och Àven sÀnkningar, av priserna har blivit en följetong i media.
Det har ocksÄ gjort att de fÄtt ögonen lite extra pÄ sig.
ââVi följer utvecklingen sĂ€rskilt pĂ„ den marknaden, Ă€ven om vi inte har nĂ„gra pĂ„gĂ„ende utredningar om drivmedelspriser, sĂ€ger Per Jonsson pĂ„ Konkurrensverkets tipsenhet som tar emot klagomĂ„l och anmĂ€lningar.
SvÄrt att bevisa
Ett klagomÄl som myndigheten fÄr in löpande Àr att alla bensinstationer höjer priserna samtidigt.
Att det skulle vara koordinerat Àr dock svÄrt att bevisa.
ââBilden Ă€r att det Ă€r ett oligopol pĂ„ bensin- och dieselmarknaden som kĂ€nnetecknas av fĂ„ aktörer och en transparent prissĂ€ttning. PĂ„ sĂ„dana marknader förekommer ofta vad vi kallar parallellt beteende, det vill sĂ€ga att företagen tenderar att anpassa prisbilden till sina konkurrenters, sĂ€ger han.
För att det ska röra sig om en kartell krÀvs en samordning av priserna.
ââOm nĂ„gon gĂ„r före och de andra följer efter Ă€r det inte mycket vi kan göra utan att fĂ„ in ytterligare bevis, sĂ€ger Per Jonsson.
Vissa lÀttnader
Nyligen beslutade de europeiska konkurrensmyndigheterna gemensamt att införa vissa lÀttnader i konkurrensskyddet pÄ grund av kriget i Ukraina.
Företag som vill prata med sina konkurrenter om frÄgor som rör till exempel nödvÀndiga komponenter kan höra av sig till myndigheten för att be om lov att föra den typen av informella samtal. Liknande undantag gjordes för lÀkemedelsbolag under pandemin.
ââMen vi kommer ocksĂ„ ha extra koll sĂ„ att situationen pĂ„ vĂ€rldsmarknaden inte utnyttjas, sĂ€ger Per Jonsson.
Jessica Alenius Àr vd pÄ branschorganisationen Drivkraft Sverige dÀr bland annat Circle K, OKQ8 och Preem Àr medlemmar.
Flera faktorer pÄverkar
Enligt henne pÄverkas drivmedelspriserna av en rad faktorer utöver sjÀlva priset pÄ rÄolja. Det handlar om kronans vÀrde gentemot USA-dollarn, de svenska drivmedelsskatterna och det höga priset pÄ biodrivmedel som mÄste blandas in.
ââDet finns bĂ„de delar som svenska politiker kan pĂ„verka, som skatten, och delar som de inte kan pĂ„verka som priset pĂ„ rĂ„olja pĂ„ den globala marknaden. Invasionen av Ukraina har pĂ„verkat vĂ€rldsmarknadspriserna pĂ„ olja och det i sig har drivit upp rekord pĂ„ rekord pĂ„ rekord vid drivmedelsstationerna i Sverige, sĂ€ger hon.
Följer vÀrldsmarknadspriset
PÄ frÄgan om varför alla drivmedelskedjor höjer priset lika mycket varje dag svarar hon att Drivkraft Sverige egentligen inte pratar om priser. Men att det inte handlar om att bensinbolagen följer varandra, utan att de följer vÀrldsmarknadspriset pÄ bensin och diesel.
ââDet har inget med hur situationen ser ut för ett specifikt bolag i Sverige, utan man följer efter det globala priset. Att priset rör sig snabbt och att priset sĂ€tts av marknaden ser jag snarare som ett tecken pĂ„ en tuff och fungerande konkurrens mellan aktörerna, sĂ€ger hon och fortsĂ€tter:
ââPĂ„ en konkurrensutsatt marknad Ă€r det rimligt att priset anpassas snabbt till tillgĂ„ng och efterfrĂ„gan.