Under oktober och november har den svenska kronan stĂ€rkts rejĂ€lt â 7 procent gentemot dollarn och 2 procent gentemot euron.
Trots det höjdes matpriserna i svenska butiker i november för andra mĂ„naden i rad, enligt den oberoende sajten Matpriskollen. Ăkningen var 0,3 procent i oktober och 0,2 procent i november.
Bland de stora matkedjorna höjde Ica sina priser mest, med 0,4 procent, medan Axfood, dÀr Hemköp och Willys ingÄr, höjde priserna med 0,2%. Coop var den enda större kedjan som sÀnkte sina priser i november, med 0,1 procent.
Annat Àn valutan spelar in
En starkare krona gör det billigare att köpa in produkter frÄn utlandet och eftersom vi importerar hÀften av allt vi Àter sÄ kan det tyckas förvÄnande att matpriserna fortfarande stiger.
Karin Brynell, vd pÄ Svensk Dagligvaruhandel, menar att det beror pÄ flera orsaker.
ââDet gĂ„r inte att plocka ut valutan som en enskild faktor, det beror ocksĂ„ pĂ„ skördar, energipriser, fraktkostnader och annat.
Hur processen till fÀrdig produkt ser ut spelar ocksÄ in, sÀger hon.
ââDet skiljer sig vĂ€ldigt mycket frĂ„n kategori till kategori beroende pĂ„ vilken förĂ€dlingsgrad du har. För kaffe har du till exempel en lĂ„ng period frĂ„n skördetid tills du har det pĂ„ butikshyllan. DĂ„ dröjer det lĂ€ngre innan valutaeffekter slĂ„r igenom.
EfterfrÄgan viktig
Robert Bergqvist, senior ekonom pÄ SEB, menar att efterfrÄgan Àr en viktig faktor som pÄverkar om priser sÀnks nÀr kronan stÀrks.
ââFör ett Ă„r sedan sade företagen att det var inga problem att höja priserna för folk köpte varorna Ă€ndĂ„. Vi konsumenter har uppenbarligen haft en del pengar i plĂ„nboken, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:
ââNu har vi en svagare efterfrĂ„gan och det gör att företagen inte kan höja priserna pĂ„ samma sĂ€tt. I det lĂ€get, nĂ€r du fĂ„r en stark krona som sĂ€nker dina importkostnader, dĂ„ ökar förutsĂ€ttningarna att inflationen kan komma ned och prisökningarna bli mindre.
Att vi verkar ha nÄtt toppen av inflationen och rÀntehöjningar talar ocksÄ för att priserna kommer att sÀnkas framöver, för att det ger företag en bÀttre förutsÀgbarhet, sÀger Bergqvist.
ââDet gör att du som företag har lite bĂ€ttre framĂ„tblick om vad vi ska tro om 2024. DĂ„ blir de mindre benĂ€gna att höja priserna, tror jag, jĂ€mfört med nĂ€r du var i ett lĂ€ge dĂ€r alla kostnader steg för ett Ă„r sedan.
EfterslÀpning i priserna
Det kan ocksÄ finnas en efterslÀpning innan priserna faktiskt kommer ned, bland annat eftersom internationella livsmedelspriser generellt Àr volatila och kan Àndras snabbt, bÄde uppÄt och nedÄt.
ââMĂ„nga livsmedelsföretag vill nog avvakta ett tag för att se om kronförstĂ€rkningen vi sett nu Ă€r sĂ„pass permanent att den faktiskt kan bli sĂ€nkta priser gentemot kund. Min gissning Ă€r att vi fĂ„r vĂ€nta 3â4 mĂ„nader, alltsĂ„ en bit in i 2024, innan en valutakursförĂ€ndring kan ge utslag i livsmedelspriset, sĂ€ger Bergqvist.
ââMen trenden nu Ă€r att internationella livsmedelspriser gĂ„r ned. Det, tillsammans med den stĂ€rkta kronan och det som sker med efterfrĂ„gan talar för att vi ska börja se mindre prisökningar under nĂ€sta Ă„r och i vissa fall fallande livsmedelspriser.