Det Àr tredje mÄnaden i rad som priserna inte stiger. I juni lÄg priserna plus minus noll, som ett genomsnitt, liksom de gjorde under maj. I april föll priserna nÄgot, enligt matpriskollens sammanstÀllning av ordinarie-priser pÄ runt 43 000 artiklar hos de stora kedjorna.
Kanske kan vi andas ut nu nÀr det gÀller matprisrallyt? Nja, inte riktigt, enligt Ulf Mazur.
ââDet ser vĂ€ldigt bra ut. Men det innebĂ€r inte att maten kommer att bli billigare.
Vi kan glömma att fÄ tillbaka samma prisnivÄer som rÄdde innan maten började rusa i början av 2022. Snarare kan vi förvÀnta oss fortsatta höjningar, i alla fall pÄ vissa varor.
Svag krona
ââDet finns goda tecken i skyn, men den fördunklas nu av valutaeffekten med den svaga kronan, och priset pĂ„ en del rĂ„varor som gĂ„r upp.
Han tar kaffet som exempel. Det föll tillbaka i pris tidigare, men nu under juni steg det igen. Varje paket blev ungefÀr tre kronor dyrare.
ââKaffepriset sĂ€tts i dollar. Och dollarn gĂ„r Ă„t fel hĂ„ll.
Alla varor som importeras drabbas av den svaga kronan, förklarar han. Importvarorna blir ordentligt mycket dyrare för oss svenskar. Dessutom kan vÀder, torka och krig pÄverka rÄvarupriser.
ââImporten stĂ„r ju för ungefĂ€r hĂ€lften av vĂ„r matförsörjning. Det betyder mycket för priserna.
Det gör att matpriserna kommer att stiga igen till hösten, tror han. Just nu gör matkedjorna allt för att slippa höja, förklarar han.
Kanske har finansministerns möte med matkedjorna i mars haft effekt, liksom de prissÀnkningskampanjer som exempelvis Coop och Lidl haft under vÄren.
ââFinansministerns möte satte igĂ„ng nĂ„got. Branschen förstod att de inte kan ta ut hela prisökningarna av konsumenterna. Handlarna fĂ„r sĂ€nka sina egna marginaler i stĂ€llet.
MÄnga konsumenter tycker nog att detta Àr helt rimligt, konstaterar han. Gemene man, som vacklar under prisökningar och rÀntehöjningar, tycker nog inte sÄ jÀttesynd om handlare som fÄr lite sÀmre vinst.
Pressade butiker
Men butikerna Ă€r pressade, de ser över allt nu, berĂ€ttar han. Scheman, öppettider och sortiment â allt omprövas.
ââDe gör massor nu.
FrÄgan Àr om höjningarna tar fart igen om fokus riktas Ät ett annat hÄll Àn pÄ matpriserna. Det vet man inte, men klart Àr att konsumenter handlar mycket mer pÄ extrapris nu, och att lÄgpriskedjorna har fÄtt mÄnga nya kunder, konstaterar han.
ââDet kunderna gör nu nĂ€r de har fokus pĂ„ priset och handlar i olika butiker, det kommer att fortsĂ€tta, sĂ€ger Ulf Mazur.