Under tisdagen ansökte SAS om rekonstruktion och konkursskydd â i USA. Det Ă€r inte ovanligt för internationella flygbolag, trots att de saknar huvudkontor i landet.
Sverre Linton, chefsjurist pÄ Aktiespararna, ser logiken i beslutet.
ââJag hade inte funderat pĂ„ det sjĂ€lv innan, men med tanke pĂ„ vilka möjligheter det ger framstĂ„r det inte som en impulshandling. Det kan mycket vĂ€l ha varit en del av planen frĂ„n början, sĂ€ger han.
Chefsjuristen tror att beslutet ger SAS ökad flexibilitet i omstÀllningen, dÄ man inte behöver tÀcka in alla kostnader som uppstÄtt innan ansökan. Linton tror Àven att det ger flygbolaget en möjlighet att verkstÀlla effektiviseringsbeslut tidigare.
Att det sker just nu skulle Àven kunna vara symboliskt, tror han, och utesluter inte att det sker pÄ grund av gÄrdagens strejkbesked.
ââMan ska vara medveten om att det hĂ€r Ă€r en bricka i förhandlingsspelet med piloterna. Det tydliggör hur illa lĂ€get Ă€r för SAS, sĂ€ger han.
USA fördelaktigt för konkursskydd
Den amerikanska advokatbyrÄn Davis Polk har tidigare skrivit en rapport om att flera krisande flygbolag valt att ansöka om ett Chapter 11-förfarande i USA.
Efter pandemin valde bland annat de latinamerikanska flygbolagen AeromĂ©xico, Avianca och Latam den vĂ€gen â trots att ingen av dem har ett högkvarter i USA. Enligt rapporten rĂ€cker det med att ett bolag har nĂ„gon typ av verksamhet eller tillgĂ„ngar i landet för att vara behöriga för en rekonstruktion i USA.
Tidigare har Àven American Airlines och United Airlines undvikit konkurs igenom samma process.
En av de centrala anledningarna som gör USA till ett idealt land för att hantera konkursskydd, enligt Davis Polk, Àr att amerikansk konkurslag beaktar tillgÄngar oavsett var i vÀrlden de befinner sig.
Dessutom har USA ett starkare konkursskydd Àn mÄnga andra lÀnder i det sÀtt som borgenÀrer tillfÀlligt hindras frÄn att utkrÀva skulder.
"Ett amerikanskt konkursförfarande ger internationella flygbolag de mest sofistikerade och djupaste finansieringsalternativen. Det Àr ett konkursskydd som saknar internationellt motstycke i sin rÀckvidd", skriver advokatbyrÄn i sin rapport.
Krisen inte över
Det största problemet nu för det svenska flygbolaget, enligt Sverre Linton, Àr att hitta finansiÀrer. Han beskriver den pÄgÄende strejken som "en mardröm för SAS".
ââJag antar att SAS Ă€r ute med hĂ„ven och fiskar, men det Ă€r svĂ„rt att veta vem som vill investera. Det mĂ„ste vara nĂ„gon med gott om kapital, gott om tid, nĂ„gon som kan flygbranschen, och dĂ€rtill har en hyfsad riskaptit, sĂ€ger han.
Han utesluter dock inte att det redan kan finnas fÀrdiga investerare, som krÀvde ett Chapter 11-förfarande som en förutsÀttning för att gÄ in med kapital.
Samtidigt understryker han att risken för konkurs fortfarande Àr stor.
ââJag har sagt det förut, men det tĂ„l att upprepas: Om man ser till Stockholmsbörsens huvudlista sĂ„ Ă€r SAS fortfarande den mest riskfyllda placeringen man kan göra som smĂ„sparare.