SAS-förhandlingar "mycket komplicerade"

SAS och piloterna fortsätter att förhandla på torsdagskvällen. Medlarna beskriver förhandlingarna som "mycket komplicerade". Detta samtidigt som flygbolaget uppger att strejken hittills kostat bolaget omkring 1,0–1,3 miljarder kronor.

Medlaren Claes Stråth möter pressen utanför Näringslivets hus i Stockholm där förhandlingar mellan SAS och och de skandinaviska pilotfacken pågår.

Medlaren Claes Stråth möter pressen utanför Näringslivets hus i Stockholm där förhandlingar mellan SAS och och de skandinaviska pilotfacken pågår.

Foto: Maja Suslin/TT

Ekonomi2022-07-14 06:54

– Vi sitter nog så länge det finns anledning att sitta här. Det är en allvarlig konflikt, med många som blir berörda och en allvarlig situation för bägge parter, säger den norske medlaren Mats Ruland vid 20-tiden på torsdagen.

– Bägge parter önskar en lösning, tillägger han, på väg tillbaka in till Näringslivets hus på Östermalm i Stockholm.

Där inne sitter parterna och väntar på att förhandlingarna ska återupptas efter en middagspaus.

Den svenska medlaren Clas Stråth beskriver förhandlingarna som "mycket komplicerade". Konflikten hos SAS spänner över tre länder med olika regler och förutsättningar. Dessutom med fyra olika fackförbund.

– Jag har haft medlingsuppdrag i nästan 30 år. Det har aldrig varit någon medling eller förhandling som varit så komplicerad, med så väldigt många frågor, säger Stråth.

Medlingen har pågått i fyra och en halv vecka, också det ett rekord, säger Stråth.

Närmare tio timmars förhandlingar under onsdagen ledde inte till något avslut. Hur länge manglingen pågår på torsdagen vill medlarna inte spekulera i.

"Svårt att säga"

Vid lunchtid kom SAS förhandlingsledare Marianne Hernæs ut och meddelade till det församlade pressuppbådet att det är god stämning vid förhandlingsbordet. På frågan om de kommer fram till något i dag svarade hon att det är svårt att säga.

Även om så sker dröjer det förmodligen någon dag eller två innan flygtrafiken kan rulla som vanligt igen.

– Det är vanskligt att säga, det tar alltid lite tid, sade Hernæs.

Parterna var ännu vid 21-tiden på torsdagen kvar inne på Näringslivets hus, enligt TT:s reporter på plats. Svenska, norska och danska journalister och fotografer från olika medier väntar på besked.

Stillastående flyg

Tidigare på torsdagen avslutade de danska flygmekanikerna sin sympatistrejk, något som Hernæs ser som positivt.

– Alla flyg har stått stilla, för att de ska kunna lyfta igen måste mekanikerna se till att de är redo, säger hon och påpekar att detta kan göra att om strejken avbryts kan man vara snabbare redo att starta upp igen.

Roger Klokset, som leder det norska pilotfacket, har tidigare sagt att inte vill kommentera huruvida SAS kom med några nya bud under onsdagen, hur nära parterna ligger en lösning och hur lång tid förhandlingarna kan ta.

I ett pressmeddelande på torsdagsmorgonen påtalade SAS att strejken redan påverkat företagets likviditet väsentligt.

"Per dagens datum har strejken orsakat över 2 550 inställda flyg, vilket har påverkat över 270 000 passagerare. Hittills uppgår den uppskattade kostnaden av strejken till cirka 100-130 miljoner kronor per dag", skriver företaget i pressmeddelandet.

Företaget lyfter också att man kan tvingas överväga tvångsmässig försäljning av tillgångar om strejken fortsätter.

Skala ned sin flotta

Det handlar då enligt flygbolaget om att man bland annat kan tvingas skala ned sin flygplansflotta.

"Vi måste nå en överenskommelse och avsluta strejken så snart som möjligt. Strejken sätter genomförandet av chapter 11-processen, och ytterst bolagets överlevnad, på spel,” säger Anko van der Werff, vd och koncernchef i pressmeddelandet.

I förra veckan meddelade SAS att bolaget har ansökt om ett så kallat chapter 11-förfarande i USA, vilket innebär att bolaget ska rekonstrueras, och att samtal förs med potentiella investerare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!