Swedbank: De tekniska felen Àr lösta

Plötsligt visade kontosaldot minus för flera av Swedbanks kunder. Andra vittnade om att de inte kunnat handla eller betala rÀkningar. PÄ eftermiddagen uppgav banken att problemen var lösta, men fortsatt kan det finnas kunder som ser fel saldo.

Swedbank drabbades av it-störningar. Arkivbild.

Swedbank drabbades av it-störningar. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Ekonomi2022-04-29 01:01

"Det tekniska felet Àr nu löst och saldouppgifterna rÀttas. De kunder som haft felaktigt information pÄ kontot kan successivt, under kvÀllen, se korrekta uppgifter", skriver Unni Jerndal, senior rÄdgivare pÄ Swedbank, till TT vid 17.30 pÄ fredagen.

"Vi ber kunderna om ursÀkt och beklagar det stök och de problem störningen har givit dem. Kundernas pengar har hela tiden varit trygga", fortsÀtter hon.

Vid klockan 22 uppger Jerndal att det fortsatt kan finnas kunder som ser fel saldo pÄ sina konton.

"Arbetet pÄgÄr med att rÀtta saldouppgifterna men det tar lite lÀngre tid Àn vi hoppats pÄ", skriver hon.

Om kunder anser sig ha lidit ekonomisk skada pÄ grund störningen ska de kontakta Swedbank. SÄdana kundförfrÄgningar kommer hanteras enligt "gÀngse rutiner", enligt banken.

Minussaldon

Det var sent pÄ torsdagskvÀllen som rapporterna om minussaldon hos Swedbank började strömma in. PÄ bankens sociala medier har kunder lÀmnat upprörda och arga meddelanden om pengar de plötsligt saknar.

Flera vittnade om att de inte kunnat betala i affÀrer eller att rÀkningar inte betalats som planerat. Enligt Swedbank rörde det sig om en driftstörning som uppstÄtt i samband med en systemuppdatering.

– Störningen Ă€r omfattande, men den gĂ€ller lĂ„ngt ifrĂ„n alla kunder, sade Unni Jerndal till TT tidigare under fredagen.

Victoria Ericsson, presschef pÄ Finansinspektionen som bedriver tillsyn över banksektorn, sÀger att myndigheten har inlett en kontakt med Swedbank.

– NĂ€r det sker incidenter av sĂ„dana hĂ€r slag har vi direkt en dialog med den berörda banken och sĂ€kerstĂ€ller att de Ă„tgĂ€rdar problemen, sĂ€ger hon.

"Mer information"

– Det kan vara sĂ„ att vi begĂ€r in mer information om det som vi fĂ„tt nu inte rĂ€cker. Sedan kommer vi i efterhand att sĂ€kerstĂ€lla att de gör allt för att sĂ€kerstĂ€lla att det hĂ€r inte ska hĂ€nda igen, fortsĂ€tter Ericsson.

Swedbanks kundcenter har varit hÄrt belastat av oroliga kunder under fredagen.

– Vi beklagar det hĂ€r och gör allt vi kan för att avsĂ€tta resurser för att vara sĂ„ tillgĂ€ngliga som möjligt, sade Unni Jerndal under dagen.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!