Priserna pÄ vissa sockerpaket har höjts med över 30 procent i januari mot mÄnaden före, enligt Matpriskollen. Och priset pÄ gul paprika Àr upp med drygt 60 procent i vissa grönsaksdiskar.
Olivolja Àr en annan vara dÀr en del butikskedjor har höjt priserna pÄ vissa flaskor kraftigt, upp med över 30 procent sedan december.
ââTyvĂ€rr ser vi nu ett tryck uppĂ„t igen och det ser inte ut att bli bĂ€ttre â tvĂ€rtom, sĂ€ger Ulf Mazur, vd och grundare pĂ„ Matpriskollen.
Matkedjorna som köper in sina varor via Axfoods Dagab â det vill sĂ€ga Willys, Hemköp och City Gross â har ökat sina priser dubbelt sĂ„ mycket som Ica under mĂ„naden, enligt Mazur.
ââDet sĂ€ger bara att dom andra, Ica och Coop, kommer följa efter kommande veckor. Sannolikt kommer pristrycket dĂ€rför att öka i februari, sĂ€ger han.
RÀknar med större prishöjningar
Han rÀknar med att det blir klart större prishöjningar i februari Àn i januari, kanske upp till 0,7 procent.
Prislyftet i januari lÄg totalt pÄ 0,5 procent mot mÄnaden före. Det innebÀr en prishöjning pÄ 4,2 procent i Ärstakt.
Den höga ökningstakten Àr ett trendbrott. Det följer pÄ en period pÄ nio mÄnader dÀr dagligvaruhandelns prishöjningar till och med varit under Riksbankens inflationsmÄl pÄ 2 procent i Ärstakt.
Prishöjningarna i januari innebÀr att matkassen sedan januari 2022 blivit nÀstan 23 procent dyrare. Enligt Matpriskollen innebÀr prishöjningarna de senaste tvÄ Ären att svenska folkets matkostnader sammanlagt har ökat med 65 miljarder kronor.
ââOch vi ser inga tecken pĂ„ större prissĂ€nkningar framöver, sĂ€ger Mazur.
Prishöjningar pÄ kaffe och köttfÀrs
Förutom varukategorierna olivolja och vinÀger med prishöjningar pÄ 5,6 procent har priserna pÄ storsÀljare som kaffe och köttfÀrs höjts kraftigt, upp med 1,7 respektive 1,4 procent.
ââTyvĂ€rr Ă€r det mĂ„nga basprodukter som ökar i pris, vilket kan sĂ€tta hĂ„rd press pĂ„ de som har smĂ„ marginaler, sĂ€ger Mazur.
NÀr man tittar pÄ enskilda artiklar i butikskedja för butikskedja finns exempel pÄ extrema höjningar.