Ăkningen har dock med den höga inflationen att göra. Priset pĂ„ mat och dryck har gĂ„tt upp drygt 17 procent pĂ„ ett Ă„r â och den den prisjusterade försĂ€ljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln berĂ€knas ligga pĂ„ -10,7 procent.
"TillvÀxten i dagligvaruhandeln drivs fortfarande av den höga inflationen. NÀr priserna pÄ livsmedel fortsÀtter att stiga anpassar konsumenterna sina köpvanor", sÀger Karin Brynell, vd pÄ Svensk Dagligvaruhandel, i ett pressmeddelande.
FörsÀljningen i fysiska butiker gick under oktober upp med 7,2 procent jÀmfört med samma mÄnad i fjol. Samtidigt minskade köpen i e-handeln med 6,3 procent medan hemleveranserna och upphÀmtning i butik backade 9,9 procent.
E-handelns andel av försÀljningen uppgick i oktober till 4,3 procent.