BÀddat för bakslag om bolagsskatt

Bolagsskatten kan förÀndras i grunden sedan stormakterna i G7 enats om en global miniminivÄ och en helt ny princip för att omfördela beskattningsrÀtten. Det Àr bÀddat för ett bakslag för bÄde statsfinanserna och svenska storbolag, varnar Svenskt NÀringsliv.

VÀstvÀrldens tungviktare i G7 har under det brittiska ordförandeskapet enats om en miniminivÄ pÄ global bolagsskatt och ett nytt system för att allokera mer beskattning till lÀnder dÀr konsumtionen sker i stÀllet för dÀr huvudkontor, forskning och utveckling ligger. Arkivbild

VÀstvÀrldens tungviktare i G7 har under det brittiska ordförandeskapet enats om en miniminivÄ pÄ global bolagsskatt och ett nytt system för att allokera mer beskattning till lÀnder dÀr konsumtionen sker i stÀllet för dÀr huvudkontor, forskning och utveckling ligger. Arkivbild

Foto: Henry Nicholls AP/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2021-06-13 12:37

– Sverige Ă€r ju ett litet land. Det Ă€r klart att vi sjĂ€lva inte kan vrida runt det hĂ€r skeppet. Det vet vi Ă€r kört, sĂ€ger Claes Hammarstedt, skattexpert pĂ„ Svenskt NĂ€ringsliv.

InskrÀnkningar

Det handlar dels om en global miniminivĂ„ pĂ„ bolagsskatten pĂ„ 15 procent, dels en ny modell för hur de allra största och mest lönsamma bolagen i vĂ€rlden beskattas – dĂ€ribland techjĂ€ttar som Apple, Facebook och Google.

G7-ledarna stÀllde sig bakom förslagen pÄ helgens toppmöte i Cornwall, England.

– Det behövs nog tvĂ„ till fyra Ă„r innan det hĂ€r kan utmynna i lagstiftning, sĂ€ger Hammarstedt.

Enligt förslagets föresprÄkare syftar den globala minimiskatten till att hejda vad som brukar beskrivas som ett race mot nollstrecket nÀr det gÀller bolagsskatt. Detta argument ger Hammarstedt inte mycket för.

– Racet Ă€r mer mot mitten Ă€n mot nollstrecket, sĂ€ger han och pekar pĂ„ hur det framförallt Ă€r de lĂ€nder med högst bolagsskatt som pĂ„ senare Ă„r har justerat ned sina nivĂ„er mot vad som gĂ€ller i konkurrentlĂ€nder.

För Sverige som land bedömer han inte miniminivÄn som nu diskuteras pÄ 15 procent som nÄgot problem, dÄ Sveriges bolagsskatt ligger pÄ 20,6 procent. Men det slÄr mot svenska företag med investeringar i lÀnder med lÀgre bolagsskatt.

Ännu mer problematiskt

Minimiskatten urholkar möjligheten för utvecklingslÀnder att konkurrera med vÀrldsekonomins tungviktare och i grunden tror Hammarstedt att G7-lÀndernas offensiv i frÄgan kan förklaras av att de helt enkelt vill kunna rÀkna hem mer investeringar utan att tvingas sÀnka skatter.

– LĂ€nder med stora marknader har en naturlig attraktionskraft pĂ„ investeringar. Det gör att de inte nödvĂ€ndigtvis behöver konkurrera med bolagsskattesatsen. Andra lĂ€nder kan dĂ€remot behöva anvĂ€nda skattesatsen sĂ„ att de blir mer attraktiva ur investeringssynpunkt, sĂ€ger Hammarstedt.

– Det Ă€r en inskrĂ€nkning i skattesuverĂ€niteten och lĂ€nders möjlighet att fatta beslut om sin skattepolicy utifrĂ„n vad som Ă€r bĂ€st för det egna landet, tillĂ€gger han.

BeskattningsrÀtt

Det andra benet i G7-lĂ€ndernas förslag handlar om att flytta beskattningsrĂ€tt frĂ„n företagens vĂ€rdland – dĂ€r huvudkontor, forskning och utveckling ligger – till de lĂ€nder dĂ€r konsumtionen Ă€ger rum. Det förslaget Ă€r Ă€nnu vĂ€rre och mer problematiskt ur ett svenskt perspektiv, enligt Hammarstedt.

– Att hĂ€vda att vĂ€rdet i ett bolag genereras dĂ€r försĂ€ljningen sker Ă€r ju som att sĂ€ga att vĂ€rdet inte skapas dĂ€r vinet produceras utan dĂ€r du dricker upp vinet, sĂ€ger han och pekar pĂ„ att stora svenska företag exporterar nĂ€stan allt de producerar.

Omallokeringen av skatteuttaget ska enligt G7-förslaget gÀlla de allra största och mest lönsamma företagen i vÀrlden och bygger pÄ ett komplicerat fördelnings- och avrÀkningssystem. Det ska bland annat ersÀtta de skatter pÄ digitala tjÀnster som redan införts i ett 20-tal lÀnder, dÀribland Frankrike, Tyskland och Storbritannien.

LÀtt att Àndra pÄ trösklar

De flesta svenska företag skulle troligen klara sig undan i ett första skede. De Àr inte tillrÀckligt stora och lönsamma, med de trösklar pÄ 20 miljarder dollar i omsÀttning och över 10 procent i vinstmarginal som har föreslagits. USA:s regering har dessutom sagt att man tÀnker sig att endast de 100 största multinationella bjÀssarna ska beröras.

– Men oavsett vilka trösklar du sĂ€tter nu sĂ„ Ă€r de lĂ€tta att Ă€ndra pĂ„ sedan, varnar Hammarstedt.

– Och principen att beskatta bolag baserat pĂ„ var de sĂ€ljer i stĂ€llet för dĂ€r huvudkontoret, forskningen och utvecklingen finns Ă€r ju vĂ€ldigt ogynnsam för Sverige. Vi har plöjt ned vĂ€ldigt mycket pengar i forskning och utveckling och kan kanske inte lĂ€ngre beskatta bolagen nĂ€r de sedan gĂ„r med vinst, tillĂ€gger han.

Detta kan slÄ mot klimatet för svenskt nyföretagande och risktagande. Det hotar Àven balansen mellan skatteavdrag för förluster nÀr det satsas pÄ forskning och utveckling och de vinster som kan beskattas senare, varnar Hammarstedt.

– Ta ett bolag som Astra Zeneca. De vinster de har frĂ„n lĂ€kemedelsförsĂ€ljningen i dag kan i mĂ„nga fall relateras till kostnader de tog för 10-15 Ă„r sedan.

Fakta: 140 lÀnder ska enas om reglerna

NÀsta instans dÀr frÄgan om en global miniminivÄ pÄ bolagsskatten och en omfördelning av beskattningsrÀtten av bolag dyker upp blir pÄ ett G20-möte i Italien i juli. Sedan Àr det Äterigen dags för vÀstvÀrldens ekonomiska samarbetsorganisation OECD att ta tag i detaljerna om hur regelverket ska utformas.

Totalt ingĂ„r 140 lĂ€nder i processen – utöver de ekonomiska tungviktarna i OECD medverkar Ă€ven lĂ€nder som Kina, Ryssland, Indien och Brasilien. Förhandlingsprocessen kring sjĂ€lva regelverket, tvistlösningsmekanismen och koordinationen av hur reglerna ska implementeras antas dĂ€rför bli utdragen och komplicerad.

I EU diskuteras implementering med tvĂ„ direktiv frĂ„n Bryssel. Inför detta har Cypern redan flaggat för att det blir veto, medan lĂ€nder med lĂ„g bolagsskatt – som Irland och Ungern – intagit en kritisk hĂ„llning.


Fakta: Gav statskassan över 150 miljarder 2019

Den svenska bolagsskatten har liksom i mÄnga andra lÀnder sÀnkts pÄ senare Är. Den ligger nu pÄ 20,6 procent. Men som intÀktskÀlla för den svenska staten vÀxte den samtidigt fram till 2019, Äret före pandemin.

Totalt drog bolagsskatten 2019 in 153,4 miljarder kronor till den svenska statskassan, en ökning frÄn 132,9 miljarder 2018, enligt Statistiska centralbyrÄn (SCB). I detta belopp rÀknas inkomstskatten som debiterats pÄ alla typer av juridiska personer in. Aktiebolagen betalade 2019 in 145,5 miljarder i statlig inkomstskatt, enligt Skatteverket.

Årtal: Inbetald bolagsskatt, miljarder kronor

2019: 153,4

2018: 132,9

2017: 127,1

2016: 115,2

2015: 119,6

2014: 96,5

2013: 89,0

2012: 89,5

2011: 102,8

2010: 106,6

KĂ€lla: SCB, Skatteverket

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!