ââSvenskarna vill ha vita hyacinter och en ordentlig amaryllis â inte nĂ„got skrĂ€p! sĂ€ger Lars Arvidsson som driver KG Hansson handelstrĂ€dgĂ„rd i skĂ„nska Billeberga.
ââOch sĂ„ fort Kalle Anka Ă€r avklarad verkar det som vi har ett stort sug efter tulpaner.
Inne i de stora anlÀggningarna utanför Landskrona skickas just nu julfavoriten amaryllis i vÀg till landets livsmedelsbutiker. HÀr drivs ungefÀr en kvarts miljon av den klassiska lökvÀxten upp Ärligen tillsammans med hundratusentals hyacinter i rosa, blÄtt och vitt.
LuleÄ och Hörby
NÀr TT kliver in i vÀxthusen Àr dagligvaruhandelns transporter i gÄng med att lasta fulla flak. Lars Arvidsson kontrollerar det automatiserade löpande bandet och pekar pÄ nÄgra krukor som passerar förbi i gÄngen.
ââDet Ă€r ett par kedjor rikstĂ€ckande vi jobbar med, sĂ„ de dĂ€r kan hamna bĂ„de i LuleĂ„ och Hörby.
CoronavÄren var tuff, medger Lars Arvidsson. Men handeln har bokat hans julvÀxter Àven i Är, och inför Ärets högtid tror han svenskarna som tvingas fira hemma vill ha bÄde blommor och god mat.
Det Àr en optimism som andra svenska producenter av klassiska julprodukter delar.
ââI grunden Ă€r vi positiva eftersom folk i hög grad kommer vara hemma. SĂ„ vi tror inte att det Ă€r ett problem, men vi vet inte hur köpbeteendena kommer vara, konstaterar Anders Haglund, ordförande för LRF TrĂ€dgĂ„rdssektion för prydnadsvĂ€xter nĂ€r TT ringer.
ââMen det Ă€r sĂ„ att vi har en större efterfrĂ„gan av svenska produkter. Det lokalodlade har verkligen fĂ„tt ett uppsving och det gĂ€ller Ă€ven nu, fortsĂ€tter han och spĂ„r att det till och med kan uppstĂ„ viss brist pĂ„ exempelvis amaryllis.
Svensk och dansk optimism
I granbranschen Àr stÄr odlarna redo att leverera granar till försÀljning i landets affÀrer, gator och torg.
ââMan hoppas pĂ„ en bra försĂ€ljning, berĂ€ttar Magnus Jönsson som Ă€r ordförande för svenska Julgransodlarna.
PĂ„ andra sidan Ăresund, dĂ€r mĂ„nga av svenskarnas julgranar egentligen odlas, hörs bifall. 2019 exporterades över en halv miljon danska granar till Sverige â och ingenting tyder pĂ„ att det blir annorlunda i Ă„r, skriver direktören för Danske JuletrĂŠer, Claus Jerram Christensen, i ett mejl till TT.
Julmaten blir digital
Landets julmatsproducenter, bönderna, har dÀremot tvingats bli digitala i coronavirusets framfart. Senap, julskinka och julost kommer inte kunna sÀljas i samma utstrÀckning pÄ mÀssor, julmarknader eller restauranger i Är, dÄ mycket stÀnger ner eller begrÀnsas pÄ andra sÀtt.
ââVi ser ett stort kanalbyte till det som kallas Reko-ringar. Det sker via andra marknader, via Facebook och andra sociala medier, berĂ€ttar Lotta Folkesson frĂ„n LRF Mat och Dryck.
I juni var 500 000 konsumenter anslutna till Reko-ringar runt om i Sverige, och i september hade siffran stigit till 700 000, berÀttar hon.
ââVi ser en enorm tillströmning. Man hittar sina konsumenter den vĂ€gen i stĂ€llet , och vi har goda förhoppningar att man nĂ„r ut Ă€ndĂ„, trots pandemin.