Så har EU råd att satsa tusentals miljarder

Det ekonomiska räddningspaket som EU-länderna kommit överens om är värt flera biljoner kronor. Men hur kan unionen hosta upp astronomiska summor mitt under en kris? Det handlar om lånade pengar – och låga räntor.

Angela Merkels Tyskland lånar ut sin kreditvärdighet till Giuseppe Contes Italien när EU nu lånar pengar gemensamt. Arkivbild.

Angela Merkels Tyskland lånar ut sin kreditvärdighet till Giuseppe Contes Italien när EU nu lånar pengar gemensamt. Arkivbild.

Foto: Tobias Schwarz/AP/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-07-24 06:10

Italienska fabriker står still. I Spanien skenar den redan höga arbetslösheten. Turister lyser med sin frånvaro på grekiska stränder.

Något måste göras. Och efter många om och men har EU nu gjort slag i saken.

Stödpaketet som ska rädda EU:s ekonomi landade till slut på 750 miljarder euro, eller 7 700 miljarder kronor. För första gången någonsin ska EU gemensamt låna pengar. Och det blir medlemsländerna som gemensamt ansvarar för att pengarna betalas tillbaka.

– Det gör att långivarna i mycket större utsträckning än annars kan lita på att pengarna kommer tillbaka, än om exempelvis bara Italien skulle låna, säger John Hassler, professor i makroekonomi vid Stockholms universitet.

Rent praktiskt går det till så att EU går ut på världsmarknaden och letar efter några som vill låna ut pengar. Och de är många: bland annat banker, finansinstitut, försäkringsbolag och pensionsstiftelser.

– Det är väldigt många som vill investera i något som upplevs som säkert, även om det inte ger någon ränta alls, säger John Hassler.

Storvinst för Italien

Länder med hög kreditvärdighet – alltså god förmåga att betala sina skulder – kan i dag låna till negativ ränta. Det gäller till exempel Tyskland, som alltså behöver betala tillbaka mindre pengar än de lånat. När nu EU-länderna lånar tillsammans bedöms kreditvärdigheten gemensamt. EU får alltså sämre villkor än Tyskland, men bättre än Italien.

– En rimlig gissning är att räntan kommer landa runt noll, säger John Hassler.

Det är en storvinst för länder med stor statsskuld, som Italien och Grekland. När länderna lånar själva riskerar de nämligen att drabbas av vad John Hassler kallar "självuppfyllande pessimistiska förväntningar".

– Det finns två scenarier: antingen tror marknaden att länderna kommer klara sig, då får de låga räntor, och klarar sig bra. Men om rykten om konkurs sprids blir räntorna höga och det blir svårt att låna, och då ökar riskerna för landet. I någon mening är det bara psykologi.

Men den risken kommer EU nu alltså runt genom att länder med lägre statsskuld går i god för att pengarna betalas tillbaka.

– En del säger att länderna snyltar på vår kreditvärdighet. I någon mening är det rätt men det kostar heller inget för länder som Sverige och Tyskland. Om inte EU kollapsar, men då har vi nog större problem, säger John Hassler.

Stort principiellt steg

Summan som ska lånas upp – 7 700 miljarder kronor – är svindlande. Men i förhållande till EU:s BNP, runt 160 000 miljarder kronor, blir det inte ens fem procent. Tanken är att amorteringarna ska börja 2028 och sedan pågå i trettio år.

– Det är inte så att det är fråga om någon enormt stor skuldsättning, även om det ser mycket ut, säger John Hassler.

Även om han anser att summan inte är exceptionell, tycker Hassler att det nya paketets utformning är ett stort skifte.

– Det här sättet att finansiera utgifter är ett stort principiellt steg. Om det följs av liknande steg framöver förändras EU i grunden, i federalistisk riktning.

TT: Är det ett steg mot en EU-gemensam finanspolitik?

– Absolut. Jag tycker det är rätt att vidta exceptionella åtgärder i en så exceptionell situation, men det är samtidigt uppenbart att länder som Frankrike vill ta fler steg i den riktningen.

Fakta: Uppgörelsen i Bryssel

Här är några av de viktigaste delarna i EU-toppmötets uppgörelse i Bryssel:

Coronastödet landar på 750 miljarder euro, varav 390 i bidrag och 360 i lån. Merparten ligger i en fond som kallas RRF – faciliteten för återhämtning och motståndskraft – bestående av 312,5 miljarder i bidrag och 360 miljarder i lån.

Flera av de EU-fonder som skulle fått extrapengar ur coronastödet har minskats rejält, däribland den klimatomställningsfond som nu får nöja sig med grundbiten på 7,5 miljarder euro från långtidsbudgeten samt ett coronatillägg på 10 miljarder – i stället för 30 miljarder. För att få klimatpengar behöver man heller inte längre lova att vara nationellt klimatneutral år 2050.

Pengarna till stödet ska tas fram genom att EU-kommissionen tar upp lån som medlemsländerna gemensamt går i borgen för. Lånen ska sedan betalas tillbaka gemensamt av EU fram till år 2058.

Långtidsbudgeten för år 2021–27 ligger på totalt 1 074,4 miljarder euro. De största delarna utgörs som vanligt av regionalstödet och jordbrukspolitiken, som vardera får ungefär en tredjedel av medlen.

EU-kommissionen ges i uppdrag att ta fram ett system för hur budgeten och coronastödet ska skyddas från missbruk, inklusive när det gäller grundläggande värderingar och rättsstatsprinciper.

På inkomstsidan föreslås en rad nya EU-intäkter, i form av bland annat en plastskatt och en omsättningsavgift för nätjättar. Än så länge rör det sig dock bara om förslag. Eftersom många länder är starkt kritiska är det högst osäkert om något av dem blir verklighet.

Intäkten från tullavgifter ändras samtidigt så att medlemsländerna får behålla 25 procent av de avgifter som tas ut, i stället för 20 procent.

Fem länder ges rabatter på sina medlemsavgifter: Tyskland får 3 671 miljoner euro om året, Nederländerna får 1 921, Sverige 1 069, Österrike 565 och Danmark 377 miljoner.

Källa: Europeiska rådet

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!