HÀr Àr dina rÀttigheter vid julens resor

Det har blivit dags för Ärets julresor. Som resenÀr kan du ha rÀtt till alltifrÄn ekonomisk ersÀttning, till mat och övernattning vid en försening.
–Det Ă€r jĂ€tteviktigt att man har koll. ErsĂ€ttningarna fĂ„r man inte automatiskt, sĂ€ger konsumentvĂ€gledaren Maria Wiezell.

Som resenÀr gÀller det att ha koll pÄ sina rÀttigheter om man rÄkar ut för förseningar i jultrafiken. Arkivbild.

Som resenÀr gÀller det att ha koll pÄ sina rÀttigheter om man rÄkar ut för förseningar i jultrafiken. Arkivbild.

Foto: Amir Nabizadeh/TT

Trafik2022-12-18 18:31

Just nu florerar en rad sjukdomar, med alltifrÄn covid-19 och influensa till vinterkrÀksjuka och RS-virus. Om du skulle bli för sjuk för att resa i jul ska du undersöka om du har ett avboknings- eller ombokningsskydd i din biljett.

– Men de flesta av oss köper inte av- eller ombokningsbara resor eftersom de oftast Ă€r dyrare, sĂ€ger Maria Wiezell, konsumentvĂ€gledare pĂ„ organisationen Sveriges konsumenter.

Be flygbolaget boka om

Du kan dock ha chans att fÄ tillbaka pengar ÀndÄ, om du i stÀllet har ett avbestÀllningsskydd. Ett sÄdant skydd kan ingÄ i din hemförsÀkring, i en kortförsÀkring, om resan betalades via kort, eller köpas till separat.

– Du behöver dĂ„ ett lĂ€karintyg. Det ska vara en plötsligt, akut intrĂ€ffad sjukdom. AlltsĂ„ inte en försĂ€mring i en redan pĂ„gĂ„ende sjukdom, sĂ€ger Maria Wiezell.

NÀr det gÀller förseningar Àr det skillnad pÄ om du reser med tÄg eller med flyg.

Vid ett instÀllt flyg kan du alltid vÀlja att fÄ pengarna tillbaka. Om du ÀndÄ vill resa har flygbolaget en skyldighet att boka om dig Àven om det Àr med ett annat bolag eller ett annat transportsÀtt.

– Vill du komma ivĂ€g sĂ„ Ă€r det bĂ€ttre att de bokar om dig, Ă€n att du begĂ€r pengarna tillbaka och bokar en ny biljett. Om de bokar om dig sĂ„ blir det till samma pris, sĂ€ger Maria Wiezell.

ErsÀttning i euro

Den som flyger frÄn ett EU-land, eller med ett flygbolag som Àr registrerat i ett EU-land, har rÀtt till hjÀlp och stöd som omfattas av EU:s regler.

– Om du blir fast pĂ„ en flygplats sĂ„ har du alltid rĂ€tt att fĂ„ mat och dryck i skĂ€lig omfattning. Om det Ă€r över en natt sĂ„ har du rĂ€tt att fĂ„ hotellkostnader betalda samt resa till och frĂ„n flygplatsen och hotellet, sĂ€ger Maria Wiezell.

Vid en försening kan du Àven ha rÀtt till kompensation i form av ett schablonbelopp i euro. ErsÀttningen varierar frÄn 250 till 600 euro. RÀtten till ersÀttning pÄverkas av vad som har orsakat förseningen, hur försenat flyget har blivit och flygstrÀckans lÀngd.

– Det Ă€r ett slags plĂ„ster pĂ„ sĂ„ret. Det ska inte kompensera nĂ„gra kostnader för dig, sĂ€ger Maria Wiezell.

– Du kan dessutom fĂ„ ersĂ€ttning om du har missat en hotellnatt, missat ett evenemang du skulle pĂ„ eller missat en anknytning. DĂ„ ger flygförordningen dig rĂ€tt till skadestĂ„nd för ekonomisk skada, fortsĂ€tter Maria Wiezell.

KörstrÀcka pÄverkar ersÀttning

Om flygbolaget vÀgrar att betala ut ersÀttningen kan man i stÀllet anvÀnda sig av Konsumentkreditlagen, om man har köpt resan med kreditkort.

– DĂ„ Ă€r kreditgivaren skyldig att ersĂ€tta dig pĂ„ samma sĂ€tt som flygbolaget i det hĂ€r fallet, sĂ€ger Maria Wiezell.

NÀr ett tÄg Àr försenat avgörs ersÀttningen av hur lÄng körstrÀcka tÄget har totalt, och hur stor förseningen Àr.

Om tÄget kör 150 kilometer eller lÀngre sÄ fÄr du till exempel 25 procent av biljettpriset om förseningen Àr 60 minuter eller mer, och 50 procent av biljettpriset om förseningen Àr 120 minuter eller mer.

Olika villkor

Det finns flera skillnader nÀr det gÀller resenÀrens rÀttigheter beroende pÄ om man Äker flyg eller tÄg.

Om du Äker tÄg och missar en anknytning med flyg pÄ grund av en försening har du inte rÀtt att fÄ ersÀttning frÄn tÄgbolaget. Vilket du dock har om det Àr det omvÀnda, att du missar ett tÄg pÄ grund av en flygförsening.

Om en flygresa blir instÀlld ska du fÄ tillbaka pengar inom sju dagar. NÀr det gÀller en tÄgresa har du rÀtt att fÄ tillbaka pengarna inom 30 dagar.

NÀr det gÀller tÄg finns det heller inte nÄgon schablonmÀssig ersÀttning, vilket det gör nÀr du flyger.

– Det hĂ€r tycker vi Ă€r orĂ€ttvist, sĂ€rskilt med tanke pĂ„ att tĂ„g Ă€r ett mer miljömĂ€ssigt och schysst sĂ€tt att resa. DĂ€rför borde ersĂ€ttningen nĂ€r det gĂ„r fel, alltsĂ„ Ă€r instĂ€llt eller försenat, vara minst lika bra för tĂ„g som för flyg, sĂ€ger Maria Wiezell.

Fakta: ErsÀttning vid tÄgförseningar

SÄ stor Àr ersÀttningen om tÄget kör 150 kilometer eller lÀngre (rÀknat frÄn tÄgets första till sista station):

60 minuters försening eller mer: 25% av biljettpriset

120 minuters försening eller mer: 50% av biljettpriset

SÄ stor Àr ersÀttningen om tÄget kör kortare strÀcka Àn 150 km (rÀknat frÄn tÄgets första till sista station):

20 minuters försening: 50% av biljettpriset

40 minuters försening: 75% av biljettpriset

60 minuters försening: 100% av biljettpriset

Om en tÄgresa Àr lÀngre Àn 150 kilometer och försenas mer Àn en timme ska resenÀrer erbjudas:

MÄltider och förfriskningar, om det Àr möjligt att fÄ fram.

Gratis boende och transport till boendet om resenÀren Àr tvungen att övernatta pÄ grund av förseningen och det Àr fysiskt möjligt.

KĂ€lla: Konsumentverket

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!