123 ton lok pÄ sex axlar som orkar dra nÀstan dubbelt sÄ tung last som sina föregÄngare - de sÄ kallade RC-loken -.och som Àr hett efterlÀngtade.
Men de kan inte sÀttas i trafik riktigt pÄ en gÄng. De fÄr starta med en kort period av stillastÄende:
â Vi mĂ„ste utbilda lokförarna pĂ„ de nya loken, sĂ€ger Bengt Fors, lokchef pĂ„ Green Cargo.
Han skyndar sig att tillÀgga att det inte blir nÄgot lÀngre uppehÄll i Green Cargos lokstallar i Eskilstuna.
â Det kanske handlar om tre, fyra dagar, lĂ€gger han till.
NÄgra svenska lokförare har redan besökt fabriken Softronic i rumÀnska Craiova och fÄtt grundutbildningen dÀr.
â Dessa ska nu informera instruktörer som sedan i sin tur sprider kunskaperna vidare, sĂ€ger lokföraren Catalin Iosub frĂ„n Craiova, som Ă€r pĂ„ plats i Eskilstuna.
Loket har en boggi som Àr tillverkad av ASEA men sjÀlva ytterskalet Àr en rumÀnsk konstruktion och just RumÀnien har en lÄng tradition pÄ att bygga lok och tÄg.
NÀr vÀl den inledande utbildningen Àr klar ska de bÄda levererade loken sÀttas i trafik mellan BorlÀnge och Oxelösund.
Sedan ska man utvÀrdera lokets kapacitet.
â Vi kommer att investera i ytterligare sex lok frĂ„n Softronic, sĂ€ger fordonsdirektören Markus Gardbring pĂ„ Green Cargo.
Hur stor investering det handlar om vill ingen riktigt gÄ in pÄ, men prissumman sÄ dÀr mellan tummen och pekfingret kan man vÀl bjuda pÄ - ett lok kostar mellan 35 och 40 miljoner. Och ÀndÄ Àr mÄlet med investeringen att pÄ sikt kunna erbjuda sina kunder sÀnkta transportkostnader.
Det Àr alls ingen omöjlig ekvation, menar Markus Gardbring:
â I och med att vi fĂ„r en mycket ökad kapacitet med tyngre transporter. Och Ă€ven energieffektivare.
Och ovanpÄ detta kalkylerar man med att lÀgre underhÄllskostnader.