Det är flera som i dag hjärtligt kan utbrista i ett äntligen.
För Green Cargos del är en period med mycket pusslande över. Nu har de 2,3 kilometer nya spår på en cirka 18 000 kvadratmeter stor bangård och här finns då plats för allt mellan uppställning av lok som ska in till verkstaden eller vagnar som ska tas ur produktion, klippas ned och fraktas vidare till skroten.
Cirka 20 miljoner kronor har det kostat att skapa den nya banvallen, enligt Green Cargos fastighetschef, Lars Östling. Och knappt ett år har det tagit att bygga den.
‒Vi nådde en överenskommelse med Eskilstuna kommun i december 2016, men då fick vi börja med att fälla den skog som vuxit upp här, säger Lars Östling.
Undersökningar om gifter i marken var dock positiv:
‒Det visade sig att det inte fanns några gifter alls.
Lite försenad anlände högsta chefen Jan Kilström till invigningen i Eskilstuna, dök in i reflexvästen och skyddsskorna och lotsades raka vägen fram till lokföraren Jonas Nilsson, som skötte dieselloket som valts ut för att inviga spåren.
I stället för att klippa något band med kniv eller sax lät man helt enkelt loket kapa bandet och efter en kortare tur på nya bangården kördes loket in i den verkstadsbyggnaden närmast kontoret på Gredbygatan.
I ett kort anförande slog Jan Kilström fast att Green Cargos alla medarbetare har all anledning att känna stolthet och ska vara förvissade om att företaget spelar en stor roll för att hålla svensk industri i rörelse:
‒Vi bär svensk industri på våra hjulaxlar, slog han fast och menar att Green Cargo fraktar över sex miljoner ton stål och nio miljoner ton skog per år.
För bara hoppas kunna expandera något.
‒I Eskilstuna måste vi sannolikt nyanställa i alla fall en handfull personer, säger Jan Kilström.
Nya bangården gör det möjligt för Green Cargo att spara både tid och pengar när man inte längre måste resa ut till Folkesta för att vända.
‒En mycket viktig del i vår förstärkta konkurrenskraft.