Nu understryker Roger Pettersson att en utredning inte är samma sak som att något slutligen åtgärdas. Den visar tydligt att man är medveten om att det har hänt många olyckor här under en relativt kort period, men det är ingen garanti för att man når fram till några åtgärder.
En titt i statistiken visar också att antalet olyckor sjönk under fjolåret.
Sammanlagt har 53 olyckor rapporterats under de senaste fem åren. Två olyckor beskrivs som måttliga med lindriga personskador, 51 är lindriga med skador på fordonen.
"Rekordåret" 2014 inträffade 14 olyckor, i fjol åtta.
‒Den klart dominerande olyckstypen är upphinnande, det vill säga att man har kör in i framförvarande fordon, säger Hans Johansson på Transportstyrelsen, som är den som har hand om statistiken.
‒Det ligger nära till hands att tro att det är för hög hastighet i kombination med för korta avstånd som ligger bakom olyckorna.
Även om antalet olyckor sjönk under fjolåret så vill ändå Trafikverket få en överblick vad man de facto kan göra för att om möjligt reducera antalet olyckor och incidenter till ett minimum.
Utredningen som Roger Pettersson på Trafikverket beställde i höstas beräknas kosta cirka en miljon kronor och omfattar hela sträckan på E20 från Årbyrondellen i öst till Gröndal i väst. Beställarens förhoppning är att den blir klar någon gång under det här året.
Om man når slutsatsen att cirkulationsplatsen måste byggas om så krävs att frågan lyfts in i den nationella planen.
‒Då talar vi om de riktigt stora kostnaderna, alla över 50 miljoner kronor, men den nationella planen för de närmaste fyra åren revideras just nu så där hinner vi inte riktigt med.
Tillsammans med Eskilstuna kommun, som ansvarar för en fjärdedel av rondellen, ser man också om man kan sätta in mindre kostsamma åtgärder. Men här har man ännu inte riktigt lyckats hitta någon ännu.