Vi tipsar om hur du fixar cykeln inför säsongen

Under måndagen var det full fart i Retuna när den årliga cykelmekardagen arrangerades. Nytt för i år var att företaget Smartsand fanns på plats och visade hur man kan DNA-märka sin nya cykel.

16 januari 2018 14:50

Med sju minusgrader på termometern och snö på backen var det cykel som var temat på återvinningsgallerian Retuna. Besökare fick ta med sig sina cyklar till sportbutiken Rebuyke som sedan servade dem gratis inför årets cykelsäsong.

‒Vi här på Retuna spånade fram idén för två år sedan. Det är tredje gången vi anordnar den här dagen. Första året hade vi cykeldagen i april men det var på tok försent upptäckte vi eftersom cykelsäsongen redan var i gång. Förra året och i år har vi dagen i början av mars i stället, säger Ragnar Smittberg, vd på Rebuyke, och fortsätter:

‒Men i år verkar vi ha dagen för tidigt i stället, konstaterar han och skrattar högt.

Cykelmekardagen började klockan 10 då gallerian öppnade och bara några minuter senare hade redan två cyklar kommit in för att servas.

‒Så här års säljer vi inte så många cyklar, i helgen sålde vi sju stycken. Men folk börjar förstå att säsongen snart är i gång så det blir bara fler och fler i butiken. Nu under dagen gör vi en enklare gratis översyn på cyklarna och hittar vi några större fel får folk bestämma om de vill ha det fixat mot betalning, förklarar Ragnar Smittberg.

Henrik Kindlund jobbar som butiksbiträde på Rebuyke men i dag får han även agera cykelreparatör.

Vilka saker är viktiga att kontrollera nu innan cykelsäsongen börjar?

‒Det är att smörja upp kedjan, justera växlar, kolla lufttryck och mönster på däcken och så klart bromsarna, konstaterar Henrik Kindlund innan han börjar smörja kedjan på cykeln som står på golvet framför honom.

Finns det något som är lätt att göra själv?

‒Bromsarna och kedjan är rätt enkla saker att kolla och ordna.

Vad är mest avancerat att fixa på en cykel?

‒Jag skulle säga att det är navväxlar, det är när själva växeln är inbyggd i navet på hjulet. Det är väldigt pilligt och svårt att byta delar på den, säger Henrik och torkar bort lite överflödig olja som droppar från cykelkedjan.

Vid utgången från butiken står Ragnar Smittberg och tittar på en utställningsmonter utanför hans affär.

‒Det finns en oerhört stor potential med återvinning. Hållbarhet och miljö är en framtidsbransch att investera i, säger han tittar in i sin butik och ler.

Vid entrén till Retuna står Pär Sandevik, vd för Smartsand, vid en ny elcykel. Han och kollegan Mikael Bengtsson demonstrerar stöldskyddsmärkning av cyklar.

‒Vi visar det senaste inom märkning, vi har två sätt, först och främst ISR-märkning. Det är en unik kod som man registrerar på sin cykel via flera etiketter. Sen har man på etsfluorescens på etiketterna som bara syns med hjälp av UV-ljus. Om någon stjäl cykeln och skrapar bort etiketterna så finns det unika numret kvar i den märkta delen på cykeln, fastetsat, konstaterar Pär Sandevik och tar fram en lampa med UV-ljus.

Han tänder lampan och koderna på etiketten han riktar lampan mot lyser plötsligt i rött.

‒Om en cykel hittas kan man fotografera av koden med en QR-läsare och sen göra en sökning på internet. Då får man fram om cykeln är anmäld stulen, polisen kan då med sin behörighet lätt hitta ägaren, säger Pär och fortsätter:

‒Sen har vi ett annat sätt att märka sin cykel på, med DNA. Med ett speciellt DNA-lack målar man på lite här och där på sin cykel, även denna lack är endast synlig med hjälp av en UV-lampa. Om någon stjäl cykeln ser man inte att den är stöldskyddsmärkt.

Smartsand har ensamrätt om denna produkt i Sverige och ser en växande marknad.

‒Vårt nästa steg är att börja märka barnvagnar, det är en stor investering man gör och det är sällan någon som låser fast sin barnvagn. Vi har även framtida planer på att ge oss in i robotgräsklipparbranschen, avslutar Pär Sandevik.

Under eftermiddagen visade Eskilstuna kommun upp elcyklar inne i återvinningsgallerian och pratade bland annat om vikten av att cykla mer i Eskilstuna.

Fem viktiga saker att se över innan cykeln tas i bruk för säsongen

1. Bromsar

2. Däck

3. Reflexer och lysen

4. Ringklocka

5. Ren och uppsmord kedja

Fakta: Henrik Kindlund

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Niklas Holm