Eskilstunas influencers går samman i nytt nätverk

Instagram, facebook, youtube eller blogg. Att det numera går att göra karriär genom sociala medier har nog inte gått någon förbi. Nu har tre lokala bloggare gått samman och startat nätverket Tuna influencers.

– Vi har fått en massa förfrågningar av bloggare som vill gå med, säger Gianna Troyse, som tillsammans med Milomir Stevanovic skriver bloggen Workout Knockout.

9 maj 2018 15:16

Nationellt finns det som kallas Influencers of Sweden. Ett nätverk där bloggare och andra personer som jobbar med sociala medier kan samlas och utbyta erfarenheter och inspiration. Något liknande har inte funnits i Eskilstuna, förrän nu.

– I Stockholm är det lättare att träffas och peppa varandra. Men det är svårt att träffas när vi är så många som bor på olika platser. Därför valde vi att starta Tuna influencers, säger Gianna Troyse på Workout Knockout.

– Vi började fundera över vilka influencers som finns i Eskilstuna och nu är vi totalt tio personer och nio bloggar, säger Anna Bergfors Fall som driver bloggen Fashion for fiftyish.

I dagsläget har samtliga bloggandet som huvudfokus, även om andra sociala medier även hänger på, precis som det ser ut i dagens sociala medier-värld. Det enda kravet Tuna influencers har på de som vill gå med är att det finns en tydlig koppling till Eskilstuna och att personen driver ett eller flera utåtriktade sociala medier.

– Jag har bloggat sedan i somras, så det är ett relativt nytt intresse, men det är superkul. Jag riktar mig till kvinnor runt femtio och jag vill visa att det går att bryta jantelagen. Alla ska få klä sig som de vill, säger Anna Bergfors Fall.

[fakta nr="1"]

De övriga bloggarna handlar om inredning, träning, friluftsliv. Det finns även en lite mer trafitionell blogg i dagboksform.

– Det finns alla alternativ att välja mellan, tillsammans har vi flera tusen läsare, säger Milomir Stevanovic, den andra halvan i Workout Knockout.

Att vara influencer kan vara ett ensamt jobb. Och en tanke med nätverket är att personerna bakom bloggarna ska kunna hjälpas åt att fota, hjälpa varandra med teknik och andra praktiska grejer som annars kan vara svårt och ensamt.

I nuläget är det ingen i Tuna influencers som lever på sin blogg. För Milomir, Gianna och Anna är det heller inget strävansvärt.

– Bloggvärlden kan vara väldigt ytlig. Det är rätt skönt att ha ett ”vanligt” jobb och att göra det här på sidan av. Sen håller vi på att starta upp ett eget företag med bland annat rehabilitering för nyförlösta kvinnor och självförsvar. Att kunna kombinera det med bloggandet vore kul, säger Gianna Troyse.

[fakta nr="2"]

Trots att de driver stora bloggar, i Eskilstunamått mätt, blir de inte igenkända på gatan. Annat är det när de rör sig utanför hemstaden.

– Då kan det hända att människor säger att de känner igen oss, det är kul. Men i Eskilstuna är vi fortfarande helt anonyma. Det är också en del i Tuna influencers, vi vill visa att vi finns, säger Gianna Troyse.

Det är en influencer

Kan översättas till "påverkare" och är en slags inspiratör, motivatör och oponionsskapare. Ofta är målet att få folk att handla vissa varor eller tjänster. Detta innebär att en influencer även är säljare och marknadsförare. Grundidén utgår från påverkan genom bloggar, twitter, youtube, facebook, instagram och andra sorters sociala medier.

Källa: framtid.se

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Rebecca Öhman

Ämnen du kan följa