Mitt ute i skogen utanför Björnlunda nära Gnesta håller en välbekant röst till, som du förmodligen har hört många gånger. Nina Nu och hennes familj driver sitt företag från studion hemma i det röda huset.
Nina Nu har jobbat med sin röst i över 20 år och gjort allt från tandkrämsreklamer och instruktionsfilmer till telefonsystem och företagspresentationer. Man hajar till av igenkänning när hon säger "Just nu är det många som ringer till oss, men vänta kvar så blir det snart din tur", "Om 500 meter, sväng höger" eller "Du får mycket mer hos Vivo".
‒En skicklig speakerröst ska vara neutral. Det är du som lyssnar som är huvudpersonen, inte jag, förklarar Nina.
Men mest känd är hon nog för den svenska rösten till Googles GPS, som numer har ersatts av en syntetisk dito.
‒Det är jättetråkigt. Det finns en gnista i människans röst som jag inte tror att man kan återskapa.
När tidningen kommer på besök har sonen Fredrik sportlov. Då passar han på att jobba lite extra i familjeföretaget, med både klippning och röstjobb. Det har dock blivit lite mindre av det senare på sista tiden.
‒Det var ju lite speciellt när jag kom i målbrottet och min röst förändrades. Men nu börjar det stabilisera sig igen, berättar Fredrik Wesemeyer.
Han börjar på gymnasiet till hösten och ska gå ett musikproduktionsprogram i Nyköping. Intresset för ljud tycks ligga i blodet.
‒Men jag tror att jag hade kunnat jobba här även om de inte var mina föräldrar, säger Fredrik.
‒Jag har ju letat länge efter någon som är lite internet- och teknikkunnig, det går så snabbt med sociala medier nu för tiden, säger Nina, som överlåter mycket av det tekniska till resten av familjen.
Även pappa Richard Wesemeyer och dottern Golda, som nu har flyttat hemifrån, jobbar i familjeföretaget, och de medger att det blir en del snack om jobb även vid middagsbordet.
Ett rum på nedervåningen är omvandlat till studio och i ett hörn står ett litet trångt bås täckt av filtar och madrasser. Det är där inne magin skapas.
Richard guidar när tidningen får testa att läsa upp en mening i mikrofonen: "betona det som är viktigt". "Bra, men försök igen och stå mer bredbent." Det blir snabbt tydligt att det är svårare än man kan tro att läsa in ett manus.
‒Det här är seriöst, jag har kämpat som ett djur i 25 år, säger Nina Nu, vars yrkesstolthet skiner igenom under hela intervjun.
På en av väggarna i studion sitter en världskarta som är täckt av olika företag världen över som har köpt in Ninas röst.
‒Min röst är internationellt känd i branschen, vilket är jätteroligt! Jag är en riktig språknörd och älskar att kommunicera budskap med rösten, förklarar Nina.