Telefonen ringde i det lilla huset i kanten av Saharaöknen. Britta Dancy lyfte på luren och hörde sin son Richards jublande röst på den knastriga linjen.
”Hej mamma”, sa han. ”I dag har jag fått ett uppdrag som går utöver det mesta. Jag ska göra en staty, ett minnesmonument, över Eskilstuna-Kurirens legendariske chefredaktör J. A. Selander.”
Den åldriga mamman i de södra delarna av Marocko brast i gråt. Och den reaktionen var i hennes fall mycket sällsynt.
”Nu, Richard, blir jag oerhört stolt över dig”, utbrast hon. ”Äntligen gör du en skulptur av en person som jag verkligen högaktat.”
Året var 2005, när skulptören Richard Brixel fick i uppgift att göra Selanderstatyn, som i november det året avtäcktes vid den gata i Eskilstuna som begåvades med den forne tidningsmannens namn.
Det var en stor ära för oss som då arbetade med projektet att få ihågkomma J.A. Selander, som betytt så mycket för antinazismen under andra världskriget. Hans insatser för Eskilstuna-Kuriren får inte falla i glömska och konstverket signerat Richard Brixel blev pricken över i:et.
Nu har den sympatiske konstnären ryckts ifrån oss efter en längre tids sjukdom. Han var född i Stockholm 1943 och utbildades vid universitetet respektive Konstakademien i Stockholm. Han flyttade så småningom till gården i Måla utanför Arboga. Invid Hjälmarens strand skapade Richard Brixel ett centrum för hela sin skulpturgärning. Här har han byggt ett museum, där hans konst finns både inomhus i olika utställningsrum och utomhus i den vackra miljön. Man kan dra paralleller till Carl Milles och hans Millesgården på Lidingö, och just Milles var också en av de förebilder som Richard Brixel såg upp till.
Med sina uppkäftiga skulpturer intar den nu avlidne konstnären en helt egen avdelning i svensk nutidskonst. Han är välrepresenterad inte bara i Sverige utan också i länder som Kina, Holland, Tyskland och de övriga nordiska länderna. Men naturligtvis är det i Västmanland och Södermanland som hans verk tagit allra mest fäste. Monumentet över Ronnie Peterson i Örebro, Den lycklige Arbogafilosofen i Arboga och J.A. Selander i Eskilstuna är goda exempel på hans bronsskulturer, oftast framställda i Kina eller Italien. I Kina var han för övrigt en välbekant profil efter alla år som lärare och utställare.
Ett av mina främsta minnen från alla åren som kulturredaktör vid Eskilstuna-Kuriren är när dåvarande styrelseordföranden Christer Spångberg och jag reste till italienska Pietrasanta för att på ort och ställe studera hur Richard Brixel och hans Ylva arbetade med J.A. Selander. Att se hur detta mastodontarbete går till på så nära håll sitter etsat liksom den överraskning vi fick, när vi såg vem som uppehöll sig längre in i verkstaden. Där stod filmlegenden Gina Lollobrigida och mejslade på en av de skulpturer, som utgjorde hennes levebröd på äldre dagar.
Speciellt i Richard Brixels skulpturer är den balansakt som de tunga figurerna utför. Det är en teknisk bragd att lägga all tyngd på en så liten fästpunkt. Och så får vi inte glömma fötterna, där stortån alltid så positivt pekar uppåt mot de trakter, dit vi får förmoda att den generöse och framgångsrike konstnären nu styrt kosan.
Sorgetankarna går självklart i första hand till Richard Brixels närstående.