Ur arkivet
Tisdagen den 3 november 1970 berättar en artikel i Eskilstuna-Kuriren om Linjeflygs premiärtur från Eskilstuna flygplats på Kjulafältet. Nyheten var att det nu blev möjligt att flyga till Göteborg.
På den tiden hade Eskilstuna flygplats livlig trafik – fram till den 1 juli pågick här fler starter än på Arlanda. Men i samband med att landningsavgifter infördes föll det mesta av skolflygningen bort. Enligt artikel räddades bortfallet delvis upp av att affärs-, frakt- och taxiflyget ökade. Bland annat hade stora jordgubbslaster från Belgien landat på flygplatsen under sommaren.
Premiärturen var enbart ordnad för pressen och folk som hade med flyget att göra. Under färden informerade man om att Linjeflyg hade stärkt sin flotta med två Metropolitanplan och ett Nordplan och därmed kunde företaget erbjuda 4 000 flygplansstolar om dagen. Ytterligare en nyhet med destinationen Göteborg var att man kunde flyga vidare till Malmö, med bara en halvtimmes väntetid.
På Kjulafältet fanns även Nordflyg som under tre år fram till 1970 hade ökat sin verksamhet med 20 procent. Mycket av den trafiken var affärsmän som fått flygvanor och tack vare det reguljära flyget fått upp ögonen för taxiflyget.
Från Eskilstuna flygplats förekom även charterflyg. Resebyrån Reso i Eskilstuna hade under sommaren haft resor till Gotland och Bornholm. Och en del affärscharter fanns också, flera företag från Köping och Örebro valde hellre Kjulafältet före Västerås.