Knepet som dietisten avråder från: "Undvik det"

Barnet äter inte tillräckligt mycket. Eller vill inte prova nya rätter. Och du oroar dig. Då är du inte ensam. Dietisten Jessica Miregård förklarar och tipsar. En vanlig lösning säger hon dock nej till: "Har man börjat med det kan man behöva stöttning i hur man ska sluta".

"Det är så klart bra med en varierad kost – men det måste vara på en rimlig nivå", säger dietisten Jessica Miregård. Ett besked som kanske kan få föräldrar att lugna sig när det gäller oron för näringsintag och istället fokusera på situationen kring matbordet.

"Det är så klart bra med en varierad kost – men det måste vara på en rimlig nivå", säger dietisten Jessica Miregård. Ett besked som kanske kan få föräldrar att lugna sig när det gäller oron för näringsintag och istället fokusera på situationen kring matbordet.

Foto: Matilda Kvarnström Lantz

Eskilstuna2024-04-01 20:02

Som samordnande dietist på barnhälsovården i Region Sörmland upplever Jessica Miregård att många Eskilstunaföräldrar kämpar med liknande problem och bekymmer. Ofta handlar det om en oro för att deras barn inte äter tillräckligt och att det i sin tur leder till att matsituationen blir stressande snarare än mysigt.

Men, även om det finns undantag, konstaterar hon att många oroar sig i onödan. Konflikterna och den negativa känsla som förknippas med ätandet är det verkliga problemet, snarare än frågan om tillräcklig mättnad och näringsintag.

– Inom ett barns normala ätutveckling, eller det man kallar åldersadekvat ätande, ryms ganska mycket av det som föräldrar ofta oroar sig för, förklarar Miregård, som arbetar med barnhälsovård för barn upp till fem år och inom primärvård.

Många upplevda problem är alltså egentligen helt rimliga för barnets ålder.

– Vid ungefär två års ålder blir många barn mer restriktiva, vilket är kopplat till hur det såg ut för länge sen; När barn började röra sig mer bort från sin säkra famn och började upptäcka världen var det en överlevnadsinstinkt att bli restriktiv. För om de hade stoppat allt som kom i deras väg i munnen hade de inte överlevt så länge.

Det förklarar också varför många barn är skeptiska till mat där de inte enkelt kan identifiera alla beståndsdelar, som grytor.

Fenomenet kallas neofobi och dyker alltså ofta upp runt två års ålder och brukar mattas av när skolåldern närmar sig. Miregård har dock uppfattningen att det kan finnas ett motstånd mot såser och röror och sådant enda upp i tonåren.

Hon anser att föräldrar har två uppgifter: att erbjuda bra och näringsrik mat på regelbundna tider, men också att skapa matglädje. Det sistnämna är en grundförutsättning men kanske det många fokuserar minst på? Ta tillvara på stunden där man sitter tillsammans.

undefined
Mycket handlar om att känna trygghet kring måltiden, både kring vad man äter och situationen kring matbordet. Det är viktigt att det inte blir en kravfylld eller pressad situation, förklarar dietisten.

Kort och gott är det inte så att barn inte äter för att trilskas eller för att trotsa. Om det blir problematiskt finns det en förklaring till det, och det är viktigt att ta reda på varför. Då kan man vända sig till sin BVC, som vid behov kan koppla på dietist. Men mycket handlar om att känna trygghet kring måltiden, både kring vad man äter och situationen kring matbordet.

– När man som förälder oroar sig över att barnet inte äter tillräckligt och barnet inte har lust att äta just då händer det att föräldern blir extra ihärdig och det kan i sig få barnet att backa ännu mer och så hamnar man i en negativ sprial, säger Miregård.

Ett grundläggande tankesätt hon vill skicka med alla småbarnsföräldrar är att: "Den vuxne ansvarar för när och vad som serveras, sedan är det upp till barnet vad av det vill äta och hur mycket."

Faktum är att det finns förklaringar till barnens preferenser och beteenden – som kan vara värda att måna om, enligt dietisten.

– Ofta är det så att barn äter när de är hungriga och har lust, och känner de sig inte hungriga så äter de inte. Medan vi vuxna är mer inrutade och har lärt oss att man ska äta på rutin vid vissa tider oavsett om vi är jättehungriga eller inte.

Genom att truga kan man dels förstöra matglädjen, men man kan också rubba barnens egen aptitreglering.

– Vi vill att regleringen består, den behövs i vuxen ålder så vi kan känna tydligt när vi är hungriga och mätta – för det finns mat runtomkring oss hela tiden och det är jätteviktigt att vi kan känna våra mättnadssignaler. Som förälder kan man behöva öva på att vara lyhörd och att respektera när barnet visar att det inte vill mer mat, eller just då.

undefined
Jessica Miregård arbetar som samordnande dietist på på barnhälsovården i Region Sörmland.

Vissa dagar är det kanske mest köttbullar eller potatis som går i, vilket Jessica Miregård anser är helt okej. 

– Det är bra att man som förälder ser till att erbjuda en komplett måltid, även om man inte kan förvänta sig att alla delar äts upp.

Om barnet är stort nog att kunna ta mat själv kan det vara att föredra.

– När du som förälder lägger upp mat på barnets tallrik blir det som att du har bestämt hur mycket som ska ätas och får själv en referens för att se om den har ätit tillräckligt eller inte, medan barnet utgår från sitt eget behov. Då kan det vara bättre att lägga upp en liten mängd och ge barnet möjlighet att be om mer.

Miregård tipsar om "tacomodellen", alltså att servera en komplett måltid uppdelat på olika livsmedel i separata skålar. Och att alltid se till att det finns något som barnet tycker om.

– Och om man har tur kanske barnet smakar på något annat, men det är helt okej om det vid ett tillfälle äter sig mätt på majs om det var det som passade. För man kan inte fastna i att bara servera det barnet vill ha, då blir det lätt enformigt.

När Miregård och hennes kollegor räknar på kostdagböcker och liknande upplever hon att det ofta ser bra ut, trots föräldrarnas oro. Inte bara när det gäller energi utan också när det gäller vitaminer och mineraler.

undefined
Att servera maten var grej för sig, som när du bjuder på tacos, är inte en dum idé, tycker dietisten.

Miregård tipsar om en slutsats från en dansk forskning om barn och mat: Barn äter sådant de gillar, och gillar sådant de är vana vid. 

– Det sammanfattar mycket och är bra att ha med sig redan från matstarten. Som förälder kan man ställa sig frågan: Vad vill jag att mitt barn ska äta? Och då helt enkelt servera det för att ge barnet en chans att vänja sig.

En del upplever att barnen äter bättre på förskolan än hemma. Jessica Miregård ser en förklaring i kravlösheten där. 

– Ingen sitter och kollar exakt vad du har på tallriken och vad du får i dig. Man kan äta som man vill och plocka i sig det som passar. Plus att det är barn och vuxna runtomkring som äter – ett barn ska inte behöva sitta och äta ensam. Den sociala biten och att ha förebilder runt omkring sig är en jätteviktig del av måltiden.

Med det sagt vill Miregård understryka vikten av det sociala samspelet vid matbordet och säger blankt nej till att distrahera med olika skärmar för att få barnen att äta eller sitta still. Precis som till att föräldrar sitter och blippar med en telefon under tiden.

– Det är verkligen inte att rekommendera. Det bör man undvika. Har man hamnat i det kan man behöva stöttning och råd i hur man kan sluta med det. Men har man inte börjat med det ska man undvika det. Skärmarna tar bort fokus från måltiden och vad den ska handla om: samspel, lärande, samtal och att mötas. Men man tar också bort fokus från maten – vad den smakar, hur man känner och vad det är.

Miregård svarar läsarna

Hur får man barn att våga prova nya livsmedel?
– Det beror på åldern, men många gånger behöver man smaka på något många gånger. Man behöver erbjuda samma sak flera gånger och ge barnen en chans. Vissa saker kommer de lära sig uppskatta, vissa gillar de direkt och vissa saker kommer de inte tycka om hur mycket man än provar och då får man acceptera det, säger dietisten Jessica Miregård.

– Dels är det bra att börja erbjuda så många olika smaker som möjligt tidigt. Dels kan pröva att dela upp livsmedlen som i tacomodellen.

– Frukt och grönt är jättebra att testa att serva i olika former – i klyftor eller skivor eller stavar, eller fryst, eller rått eller kokt eller rivet, säger hon.

– Man måste också låta barnet testa i avslappnade former där man som vuxen får dölja sin förväntan och förhoppning om att barnet ska smaka. Man kan testa att ställa fram en skål med något som man tycker att det vore bra att barnet smakade (med en konsistens passande för barnets ålder), så det finns tillgängligt exempelvis när man lagar mat. Låt det stå på ett ställe där de kan få tag på det själva och se vad som händer. Det kan vara svårt att testa nytt när man sitter vid matbordet, då kan matlagningstillfället vara bättre.

Hur undviker man att falla i fällan att barnet är hungrigt men vägrar äta mat – och får till slut en macka för att man inte vill göra måltiden till en tråkig upplevelse? Och "macka" kan ju vara pasta/korv/klämmis för någon annan, men här är det macka.
– Man behöver se till att det finns något som barnet gillar när det är dags för mat. Men man får också fundera på om det är något annat som gör att barnet inte vill äta? Om det är något annat som är roligare eller mer intressant som gör att man inte har ro att sitta och äta, i så fall får man försöka hantera den situationen då men också tänka på att det är övergående.

– Man vill så klart inte att barnet ska gå hungrig om man vet att det inte har ätit. Men man kan se till att det inte går så lång tid mellan måltiderna och få in lite rutiner på när man äter. Om barnet inte åt vid lunchen sedan är hungrig en timme senare kan man hänvisa till att det är mellis om en liten stund och sedan serverar man ett bra mellanmål. 

– Det är bra att hänvisa till att "det är nu det är middag, kroppen behöver lite påfyllning och här finns det lite att välja på". Uppmuntra till att sitta med vid bordet och bara ät lite, så måltiden ändå är där och då.

– Så länge det inte gäller alla dagar året om är det okej om barnet äter mer vid mellis än vid lunch. Och mellis kan ju bestå av olika saker, det kan vara att servera delar av lunchen i mindre form.

Vad ska man tänka kring fika och godis? Under lediga perioder, som sommarlov, är det lätt att det bjuds på fika varje gång man åker och hälsar på hos någon.
– Det här ställer krav på oss som vuxna – och det är lika bra eller dåligt för oss att äta olika saker som för barn. Det är inte helt fel att ringa den man ska hälsa på innan och prata om vad man ska äta och göra en gemensam plan: "Den här gången blir det fika och det går bra" men en annan gång kan man bestämma sig för att köra frukt istället. Man får ha en dialog med de man umgås med ofta. Om man förklarar av vilken anledning tror jag att det tas emot på ett bra sätt.

Hur många mål per dag är lämpligt för en två-treåring. Och hur ska man tänka när det ofta blir konflikter kring maten?
– Det är jättebra att utgå från förskolan och göra ungefär likadant genom att erbjuda: frukost, lunch och middag. Samt ett mellanmål på förmiddagen och ett på eftermiddagen, och ett innan nattning om det behövs. Det är då det erbjuds mat och sedan är det upp till barnet hur mycket de vill äta. Det går inte att säga att alla barn ska äta fem måltider per dag – men de ska erbjudas fem tillfällen.

– Om konflikten uppstår för att barnet inte vill äta så handlar det ofta om att barnets beteende inte motsvarar föräldrarnas förväntan, det är då det blir problematiskt och det kan vara bra att fundera  på varför barnet gör som det gör. Handlar det om måltidssituationen, om att det inte är hungrigt eller om det är något annat? Det är lätt att säga att "det är bra att ta ett steg tillbaka och vara lite cool", men kan vara svårare att göra det.

– Man kan fundera på vad man serverar. Är det något nytt som barnet upplever som läskigt? Ingår något som det känner sig trygg med och tycker om? Är matbordet en avslappnad och trevlig plats att komma till?

Hur ska jag som förälder till en åttamånaders tänka kring mjölkersättning och välling? Har hört att små barn inte ska äta gröt eller välling mer än tre gånger per dag för att magen inte ska krångla.
– Det stämmer att man säger "max två-tre mål per dag av gröt eller välling". Fler än tre mål kan medför att kosten blir för ensidig. Barn behöver också träna på mat med olika smak och konsistens. Gröt och välling är ju väldigt homogent, det är en och samma smak och liknande konsistens.

– Gröt och välling är näringsmässigt att jämställa med varandra, de skiljer sig inte mycket. Men gröt är ett bättre alternativ eftersom barn behöver öva på att äta mat snarare än att dricka mat.

– Det kan också vara värt att tänka på att välling motsvarar ett helt mål mat, så om man funderar på att ge barnet en flaska välling på natten kan man fundera på om man också är beredd att servera en tallrik riktig mat på natten också eller om det är bra att undvika en sådan rutin?

Hemlagad vs burkmat, vad bör jag tänka på ur näringssynpunkt?
– Ur näringssynpunkt är det inte så mycket att tänka på. Men man går miste om smakvariation och konsistenser om man erbjuder mycket burkmat. Och det kan vara ett problem eftersom barn äter det de gillar och gillar det de är vana vid – samtidigt som vi vill att de ska äta som resten av familjen. Men burkmat kan vara jättepraktiskt i vissa situationer, men det är också viktigt att barnet får det som övriga familjen äter.

Om det blir ersättning kvar som har varit varm, kan jag ställa den i kylen och ha som grund till gröt?
– Nej. Och det svaret är ur bakteriesynpunkt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!