Han har drivit Frisörcenter på Kungsplan i 20 år och innan det hade Moriss Mousa en annan salong i stan. Lika länge har han pendlat från hemmet i Södertälje. Med åren har han blivit en favorit framför allt hos den yngre kundkretsen, vilka utgör ungefär hälften av hans bokningar nu för tiden.
En av hemligheterna bakom populariteten är hans snabbhet.
– Jag klipper snabbt, men kvalitén är hög. Många gånger har mina klippningar kontrollerats utan att man har hittat några fel.
Själv bedömer han att han kan halvera tiden det tar för andra frisörer att klippa en kund.
– Om barnen sitter still tar det tio minuter. Om de inte gör det går det ännu snabbare, då får föräldern hjälpa till att hålla i och jag klipper så gott det går. Det blir fint! Men kanske 80 procent av en vanlig klippning.
Ett annat knep är att de små kunderna får välja en klubba och en leksak innan behandlingen börjar. Under tiden de sitter i stolen – eller i den röda bilen – väntar belöningen på dem framför spegeln och ökar motivationen.
– Jag skämtar mycket med dem, jag är väldigt social och tycker mycket om barn. Jag sjunger för dem och vi skämtar! Jag klipper lite och sen slänger jag håret så det faller som snö, säger han och fortsätter:
– Det är mycket med barn, man kan inte bara klippa. Man måste bemöta dem på ett bra sätt.
Flera gånger har han fått höra av föräldrar att andra frisörer inte vill klippa barnen för att det är besvärligt.
– Jag har kanske misslyckats med tre kunder genom hela min 28 år långa karriär, säger han själv.
Apropå de många åren i yrket ser han hur trender kommer och går, även bland de yngsta kunderna. Och deras föräldrar.
– Ibland vill föräldrarna ha mer än de kan få, ibland funkar det och ibland är det kaos när något barn inte vill och då får man göra det man kan medan den sitter i mamman eller pappans knä, säger Mousa.
Förr skulle pojkarna ofta "bara" klippas kort, nu är det andra önskemål som gäller.
– Det ska vara fade, snedlugg och streck och ...
Moriss Mousa berättar engagerat om kunder som varit rädda för klippmaskinen när de har kommit in men som har blivit trygga med tiden och om kunder som han har följt från barnsben till att de själva är föräldrar som kommer in med sina barn.
– Jag har en treåring med den 23-åriga pappan och farfarn och farfarns far. Så fyra generationer kommer hit och sitter i stolen.