– Vilken lustig utformning med raka refuger, det bygger vi inte i dag. Sen har vi någon form av informella streckade linjer. Det verkar som att man körde lite som man själv tyckte, säger Petter Skarin.
Att dåvarande rondell övergavs till förmån för en korsning berodde på att den ansågs krånglig och mindre effektiv.
– Med teknikrevolutionen var det lite av en renässans att med hjälp av signaler styra trafiken. Under ett antal år var det en bra idé.
Under denna period var nuvarande restauranggata öppen för biltrafik mot torget.
– När Hamngatan var tvåfilig gick biltrafiken hela vägen nere vid ån, då var det bara en två meters gångremsa.
Nästa stora förändring inträffade för dryga 20 år sedan. Då gjorde rondellen comeback.
– Det är inte för att runt är en finare form, utan för alla fördelar: Högre framkomlighet för bilister och färre olyckor. Det är oftast fler olyckor i en signalreglerad korsning – "trafikljus heter så på fikonspråk" – än en cirkulation. Dessutom är olyckorna lindrigare, i och med att du kör in lite snett gör vinkeln att det aldrig blir de här 90-graderskrockarna.
2002 fick Eskilstuna Trafikverkets "Vackra vägars pris" för ombyggnationen av sträckningen vid Hamngatan. Samma år invigdes "Profilen" av skulptören Sivert Lindblom.
– Eller "pinnen i pölen" i folkmun. Om du skriver det så kanske uttrycket får lite renässans.