En av vårt lands mest kända 1900-talstonsättare har i hög ålder för alltid lagt ned sin notpenna: Tonsättaren Ingvar Lidholm avled på tisdagskvällen, 96 år gammal.
Efter traditionella musikstudieår arbetade han som dirigent vid Operan och som stadskapellmästare i Örebro. Lidholm blev senare kammarmusikchef på Sveriges Radio och tillträdde så tjänsten som kompositionsprofessor efter Karl-Birger Blomdahl på Musikhögskolan.
Lidholm kom att tillhöra den så kallade Måndagsgruppen, där han med Blomdahl, Bäck, Leygraf, Nils L Wallin och Bo Wallner efter kriget drog upp den nya svenska musiken, som tydligt visade sin aversion mot tonsättare som Alfvén, L E Larsson, von Koch och de Frumerie.
Lidholm kom under sin karriär att ständigt beträda nya områden beträffande klang och rytm. Någon folkkär tonsättare blev han aldrig, därtill är hans musik alltför experimentell, atonal och svårlyssnad för gemene man. Inte heller ägnade han pianomusiken något intresse.
Till hans mest kända verk hör orkesterverken "Poesis", "Kontakion" och "Greetings from an old world". Beställningsverket “Nausikaa ensam” för sopran och orkester bjuder på sällsamma klanger, färgat av havsbrus och naturläten, kryddat av de mest egenartade klanger av orkesterns stråkar. Körverk som "Laudi", "Canto LXXXI" och “A riveder le stelle” bjuder på extremt tekniska svårigheter för körsångarna.
Stora framgångar hade Lidholm med sina operor "Holländaren" och "Ett drömspel".
Personligen var Lidholm en stillsamt tillbakadragen person som aldrig förekom i rampljuset, han var heller inte verksam som instrumentalsolist. Som dirigent var han knapphändig, fåordig och gav intrycket att vara något svårtillgänglig eller färgad av en slags blygsel i mötet med musiker.
Någon symfoniker eller skapare av solokonserter var han inte, och kanske var hans favoritområden körsången och operaformen, där han nog lyckades allra bäst.
Hur eftervärlden intresserar sig för Lidholms musik återstår att höra efter, totalt sett kan hans musik nog sägas vara egenartad och bitvis rätt svår för den lyssnare, som väntar sig sångbara, medryckande melodier.
Lidholms stora intresse för nya klanger och läten behöll han livet igenom, vilket tydligt avslöjas i alla hans verk.
Dag Lundin