Nostalgi: Unik stålbåt från Eskilstuna

Att Eskilstuna har ett förflutet som båtbyggarstad kommer kanske som en överraskning. Men den 10 april 1968 kunde man i Eskilstuna-Kuriren läsa om den nya satsningen i en verkstadslokal i Vilsta.

En interiörbild från verkstaden i Vilsta där skroven till Tunakryssaren tillverkades.

En interiörbild från verkstaden i Vilsta där skroven till Tunakryssaren tillverkades.

Foto:

Övrigt2018-05-22 19:34

"En klink-svetsad kryssare är det senaste på båtmarknaden – trots plastmaterialens framsteg. Nyheten lanseras av BPA i Eskilstuna. Storbyggföretaget har fått närmare 500 förfrågningar från hela världen på Tunakryssaren – BPA:s hittills enda modell byggd helt i stål."

Stålskrov i fritidsbåtar var en nyhet. I artikeln beskrivs hur konstruktörerna hade tagit fasta på att stora båtar byggs i stål och att de tänkte tillgodogöra sig materialets fördelar även i mindre båtar.

Men vad var det för då för typ båt som hade skapats?

"Tunakryssaren är en modern spetsgattad båt. Den lanseras som en båt för hela familjen – ett alternativ till den fasta sommarstugan. Skrovet är tillverkat av 4 mm stålplåt. Aktern är av kostertyp.

Några andra data: Längd 10 meter, bred 3,15, djupgående 1 meter. Sex till åtta kojplatser kan inredas. Som lämplig motorstyrka rekommenderas 30–50 hästkrafter"

Prototypen till Tunakryssaren hade sjösatts året innan och legat i Torshällas småbåtshamn, där den testats. Uppenbarligen hade dessa tester utfallit till belåtenhet för nu var tillverkningen i full gång i verkstaden i Vilsta. När detta skrevs hade man möjlighet att leverera ett skrov i veckan, enbart däckat eller med överbyggnad.

Förutom att det var ovanligt med stålbåtar, så var också sättet man byggde båtarna på i Eskilstuna unikt. De byggdes på samma sätt som man alltid byggt klinkbyggda träbåtar – fast i stål vilket betydde att man kunde behålla träbåtens vackra linjer.

I artikeln kan man också läsa att man inom kort skall bygga en specialversion av Tunakryssaren till ingenjör Roger Gauthier på Gotland.

"Ingenjör Gauthier skall följa samma rout som en munk en gång i tiden gjorde. Det innebär en kryssning över Atlanten till USA."

Nu blev kanske båten inte den succé som man hoppats på trots de 500 förfrågningarna runt om i världen, så någon gång på 70-talet lade BPA ned tillverkningen i Eskilstuna och då hade 74 båtar lämnat fabriken. Saltängen Mekaniska i Norrköping tog över tillverkningen och färdigställde 34 båtar. Inalles skulle detta innebära att 108 båtar skulle ha tillverkats. På nätet finns uppgifter att 100 av dessa fortfarande används, ett i så fall gott betyg till denna lite speciella Eskilstunabåt.

Det finns en del annat att hitta om man söker på nätet, bland annat hemsidan tunakryssaren.nu som drivs av riktiga Tuna-entusiaster.

En kul detalj är att det går ett tiotal Tunakryssare i Storsjön i Jämtland. En stark stålkonstruktion som står emot Storsjöodjursangrepp kanske?

Att fackföreningsägda byggföretaget BPA gav sig in båtbyggarbranschen i Eskilstuna är kanske lite förvånade och den enda förklaring man får i artikeln är:

"BPA började bygga kryssaren bland annat för att utnyttja den stora verkstadsytan i Vilsta. Det steget har man inte behövt ångra"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!