Ginga var konstnären Vera Nilssons enda barn. Vera hade själv hand om flickan vars lekplats blev moderns olika ateljéer både i Sverige och utomlands. Så kom det sig att Ginga ofta fick sitta modell. Dessa barnporträtt hör till Vera Nilssons mest uppskattade verk. Eskilstuna Konstmuseum äger en liten målning där en knubbig 4-årig Ginga blickar ner på åskådaren med lite trumpen min. Kanske inte alltid så roligt för barn att sitta modell.
Ginga, som var en mycket noggrann person, noterade från tonåren var och när modern, som inte var så noggrann, utförde en målning och vart verket sedan tog vägen. Tack vare denna kunskap fick Ginga fungera som konsult vid i det närmaste alla moderns utställningar och publikationer om henne. Senast gällde det den omfattande Vera Nilsson-utställningen på Liljevalchs hösten 2014. Då var Ginga 92 år.
När Göran S. Silfverstolpe 1986 skrev boken om Vera Nilsson (Sveriges Allmänna Konstförening) bosatte han sig mer eller mindre hos Ginga och hennes man konstnären Nils Gehlin i Stockholm för långa, ovärderliga samtal. När Eskilstuna Konstmuseum skulle ge en helhetsbild av Vera Nilssons oeuvre 1990 var det Ginga och Nisse som bosatte sig i Eskilstuna för att hjälpa till. Den utställningen gick sedan vidare till Lunds Konsthall.
Då det så småningom, 1997, blev Gingas tur att ställa ut i Eskilstuna blev detta konstnärens största utställning någonsin.
De ljusa akvarellerna från Pietrasanta i norra Italien, med stenhuggarna i marmorbrottet och betande får, där Ginga, Nisse och dottern Moa, tillbringat många somrar, uppskattades allra mest. Några målningar hade vävts upp. Fredrik Celsing från Biby som med fru Inga besökte utställningen utropade att för en gångs skull fick han träffa en konstnär som förstod sig på hästar. Gingas textila vävnad "Hästflock" visade att hon satt sig in i hästens natur och psykologi. Han höll en liten spontan föreläsning för alla närvarande om Gingas enastående förmåga och köpte konstverket.
Thomas Millroth skriver i sina minnesord i DN att Ginga var inte en person som tog mycket plats. Nej, hon ägnade nog mycket tid åt att sprida kunskap om moderns konst liksom hennes man Nils Gehlin arbetade mycket med sina föräldrars verk. Föräldrarna var konstnärerna Hugo och Ester Gehlin. Ginga och Nils har ändå hunnit lämna sina egna, mycket personliga "spår i sanden".
Diana Krumins Engstedt
tidigare 1:e intendent på Eskilstuna Konstmuseum