På senaste regionfullmäktige fick jag reda på av Jonas Lindeberg att målet när det gäller att få sitta i kö till 1177 är en medelväntetid på 15 minuter. Under 2021 var den 33 minuter, många fick sitta betydligt längre i kö, som längst satt en person i tre timmar i kö. Innan majoriteten tog hem 1177 för att driva den i egen regi låg medelväntetiden på 3 minuter. Man hade i stort sett lika många samtal in men här råder också en stor skillnad. När Medhelp hade ansvaret besvarades 90 procent av samtalen in, under 2021 besvarades 60 procent av samtalen. Vart tog de 40 procenten som inte orkade stå i telefonkö vägen? Direkt till akuten? Ringde Doctor 24 eller andra nätläkare istället?
Kostnaden för 1177 beräknas detta år hamna på 28 miljoner kronor inräknat 4 miljoner kronor för hyrsköterskor, mot det ska ställas 16,3 miljoner kronor som vi betalade 2019 när Medhelp gjorde det på vårt uppdrag.
Vi i Liberalerna vill utveckla 1177 till att bli den självklara vägen in i vården i Sörmland. Genom 1177 ska du både kunna få sjukvårdsrådgivning samt kunna boka in en tid på en vårdcentral vid behov. Regionens mål ska vara att erbjuda en nära och tillgänglig vård som har dina behov i fokus. För att detta ska kunna bli verklighet måste ingången i vården fungera och inte som nu bli sittande i telefonkö.
Beslutet att flytta över sjukvårdsrådgivningen till egen regi har medfört betydligt ökade kostnader och ökade väntetider utan ett uppenbart mervärde för medborgarna eller en förbättring i råden som ges. Här har Socialdemokraterna och Vård för pengarna misslyckats med sina intentioner, men istället för att försöka rätta till felen med sin reform så åker de ideologiska skygglapparna på och pengarullningen och otillgängligheten får fortsätta.
Region Sörmland behöver ett nytt borgerligt och liberalt styre i höst som vågar ta tag i regionens problem på riktigt och göra 1177 både tillgänglig och kostnadseffektiv.