Svar på ”Språktest löser inte problemen i hemtjänsten” 19/9 och ”Svenska språket en nödvändighet” 25/9
Jag delar er uppfattning om att god kunskap i det svenska språket är en förutsättning för att våra medarbetare ska kunna erbjuda bra vård och omsorg. Därför arbetar vi inom äldreomsorgen med flera olika satsningar för att stärka våra medarbetares språkkunskaper. För precis som insändarskribenten Ann-Carina skriver står vi inför utmaningar med ett ökat behov av medarbetare i takt med att antalet äldre ökar. Samtidigt står många utanför arbetsmarknaden på grund av bristande språkkunskaper. Vi har ett ansvar som arbetsgivare att ge våra medarbetare bra förutsättningar för att lyckas. Här är två exempel på hur vi har gjort och gör:
Har erbjudit 16 personer vidareutbildning till undersköterska parallellt med studier i svenska för invandrare. I projektet utbildades också 15 språkombud för att stötta deltagarna i språkutvecklingen.
Erbjuder språk- och kompetensutveckling till utrikesfödda vårdbiträden och undersköterskor i projektet Språka. Totalt deltar 38 medarbetare från hemtjänsten, varav åtta är språkombud. Deltagarna i Språka får möjlighet att stärka sina språk- och yrkeskompetenser genom aktiviteter under arbetstid: lektioner i yrkessvenska samt språkträning och dokumentationskunskap i grupp. Projektet ska utveckla och testa en modell för arbetsplatslärande med fokus på språkutveckling. På sikt ska modellen kunna implementeras i hela omsorgsverksamheten.
Vi kommer att fortsätta arbeta med språkfrågan på olika sätt framöver och har ett nära samarbete med utbildare för att hitta olika lösningar.