Är det så svårt med service till allmänheten?

Insändarskribenten besökte Skattemyndigheten för att lämna ett brev och tycker att han blev otrevligt bemött.

Insändarskribenten besökte Skattemyndigheten för att lämna ett brev och tycker att han blev otrevligt bemött.

Foto: Rebecka Jonsson

Insändare2022-08-17 07:11
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Årets bottennapp på service: Var den 3 augusti i Eskilstuna för att hjälpa en gammal släkting med handlingar inför flytt. Handlingen skulle till Skatteverket, och där travade jag in. Där inne stod minst ett 25-tal personer och väntade på att bli expedierade. Hittade till sist en anställd kvinna som gick runt bland de väntande. Jag visade kuvertet och frågade var jag kunde göra av det. Svaret jag fick gjorde mig både sur och upprörd. Hon sade ”Vi har ingen brevlåda, vill du lämna det får du ta en nummerlapp och vänta på din tur, eller ta med det och skicka det själv”.

Är det så man ska bli bemött idag? Är det så svårt att ha någon form av service till allmänheten? Det verkar som att fler och fler inte vill anstränga sig det minsta. Är det nåt påfund från Skatteverket att ta bort möjligheten att enkelt kunna lämna handlingar, exempelvis i en brevlåda? Jag tycker dessutom att ni kan lära er personal vara lite trevligare mot kunderna. 

För kännedom har jag nu adresserat kuvertet och med porto skickat det själv, men har inte accepterat sättet jag blev bemött på.