Vid flera tillfällen har mannen som är irakier bränt koranen i Stockholm. Bränner han koranen på grund av religion eller är det i protest mot förhållandena i Iran och andra länder i området? I Iran har främst kvinnor i större skaror protesterat mot förtrycket i landet och några hundra har dödats och skadats av regimen. Deras protester är minst sagt livsfarliga men till Sverige söker sig mannen för att protestera i lugn och ro i skydd av landets stolta tryckfrihet, han framträder inte i hemlandet Irak eller Iran. Tack vare svenska medier blir hans protester uppmärksammade i hela den muslimska världen, hans val av plats tillhör den främsta i västvärlden. I vårt land är det sedan 1700-talet tillåtet att yttra sig om vad som helst vilket mannen uppskattar. Han protesterar här, inte mot förhållanden i Sverige utan mot förhållanden i hemlandet och andra länder, jämfört med kvinnorna i Iran drabbas han inte. Däremot sätter han Sverige i en svår situation, så svår att landet kan riskera att dras in i en kris. Just nu anses risken för terrorangrepp ha ökat och rädslan sprider sig.
Det offentliga Sverige ställer inte upp på protester av koranen, sannolikt inte många svenskar heller. Varför tillåts en person från ett annat land protestera i vårt land, utnyttja landets lagar, få skydd av polisen och försätta landet i en svår situationen. Varför inte ompröva hans tillstånd att befinna sig i vårt land. Under åren har ju utvisning skett av mildare skäl, av skolbarn, oklanderliga personer med arbete och lång vistelse i landet, unga afganer och så vidare.
Frågan måste ställas, är den numera välbekante koranbrännaren från Irak en person som ingår i begreppet terrorverksamhet och bli behandlad som det?
En svensk tiger