Vaknade och fann att internet var nere, igen. Problem med internet har blivit mer regel än undantag sedan IP-only tog över stadsnätet i Eskilstuna. Jag bor i och för sig säkert i ett av stadsnätets mer perifera områden. Vi har åtminstone kunnat streama film utan avbrott mitt i sändningarna före skiftet av IT leverantör. Idag, när jag skulle kolla in Ekuriren på datorn gick det inte att alls få upp tidningen.
Slutligen kom ett felmeddelande, "Ingen kontakt med internet". Felsöker det egna nätverket, men det pekade också på att internet inte kunde nås. Wifi är nere på alla hushållets uppkopplade enheter. Jag kontaktade min internet leverantör, Telia, och hamnade i en kö med beskedet "Din plats i kön är 65", för att felanmäla avbrottet.
Mitt under väntan plingar det till i telefonen, som kan koppla upp internet över telenätet, och Ekuriren hade just släppt en artikel att en stor del av stadsnätet varit nere sedan midnatt. Kom så småningom fram till Telia, som inte vet något om ett pågående problem med Eskilstuna stadsnät. Jag vill att de åtminstone tar min felanmälan och skickar till IP-only. IP-only har uppenbarligen upp till tre dagar på sig ta sig an ärendet.Har inte IP-only någon skyldighet att meddela ut när de får problem? Till kunden ESEM och anslutna internet leverantörer (typ Telia).
Sammantaget, den rapportering som Ekuriren haft avseende IP-onlys tillkortakommanden avseende teknik, service och affärsmässighet, är det inte dags att avveckla samarbetet? Lusläs avtalet, ansvariga på Energi och Miljö. Någon väg ur detta måste ändå finnas.