Nu är det dags igen: Kilenkrysset vill bygga en lokverkstad i Grundbro. Och det är mycket bråttom. Därför vill Kilenkrysset ha ett snabbt förhandsbesked om att få bygga från Strängnäs kommun. Vi är flera som befarar att den styrande majoriteten (S+M) kommer att tillmötesgå Kilenkryssets önskemål och ge tillstånd till byggnationen.
Ni vet sedan tidigare att Kilenkrysset har planer på en 11 000 hektar stor omlastningscentral i Gorsinge-Biskopskvarn-Grundbro. Inga beslut om att tillåta Kilenkryssets storskaliga planer är ännu tagna av kommunen. Men Kilenkrysset har ändå valt att offensivt påverka närboende, både genom försök till uppköp av fastigheter och genom att i rasande takt slutavverka stora arealer skog i detta område (utan föregående giltigt slutavverkningsbesked).
Ni kan tydligt se det gigantiska kalhygget från E20. Där kan ni också se de enorma skyltarna med texten ”Tillsammans utvecklar vi Strängnäs” med avsändare Strängnäs kommun och Kilenkrysset undertill. Detta ger en tydlig bild av att kommunen är starkt sammanlänkad med Kilenkrysset. Osunt sammanlänkad?
Väldigt många invånare har reagerat starkt på Kilenkryssets agerande. Vid öppet hus i januari framkom tydligt såväl oro, rädsla och maktlöshet från framför allt närboende. Kommunen har även mottagit närmare 300 skrivelser från medborgare framför allt gällande de omfattade riskerna:
- Riskerna för kommunens framtida vattenförsörjning (Gorsinge reservvattentäkt ligger inom planområdet).
- Miljöförstöringen och det storskaliga utplånandet av den biologiska mångfalden.
- Riskerna det innebär att bygga storskaliga komplex i spekulationssyfte. Redan nu ser vi en konkursrisk skapad genom överetablering av logistikkomplex i Mälardalen. Kan medborgarna drabbas och få betala kalaset i slutändan?
- Kommer man att vilja bo eller flytta till Strängnäs i framtiden, när det ser ut så här?
Naturskyddsföreningen och Klimatinitiativ Strängnäs bjöd i våras in medborgarna och politikerna till ett mycket välbesökt öppet hus på Bishop Arms. Där samlades oroliga medborgare och expertis inom miljö och klimat, under rubriken ”Gör om och gör rätt!”. På det mötet diskuterades hur en omlastningscentral på 11 000 hektar skulle påverka ett framtida Strängnäs. Se även SVT:s sändning från mötet.
Nu är det alltså dags igen. Är en lokverkstad i Grundbro bra för Strängnäs?
Hur skulle det påverka de närboende?
Hur skulle en lokverkstad i Grundbro samt en omlastningscentral på 11 000 hektar påverka Strängnäs?
Är det så här vi medborgare vill utveckla vårt framtida Strängnäs? Eller finns det bättre idéer?