Den 28 oktober firar vi Bilens Dag i Sverige. Det gör vi för att uppmĂ€rksamma vad bilen betyder för Sverige och svenskarna â nu och i framtiden.
Och bilens framtid Ă€r ljus â det visar inte minst körkortsstatistiken. Antalet unga som tar körkort vĂ€xer stadigt. Ă r 2000 var det 76 000 i Ă„ldersgruppen 18-19 Ă„r som hade körkort i Sverige, 2023 landade samma siffra pĂ„ 133 000. Det Ă€r en ökning med ungefĂ€r 60 procent. Det totala antalet körkort ökar ocksĂ„, förra Ă„ret var det nĂ€stan sju miljoner personer i Sverige som hade körkort.
Svenskarna kommer alltsĂ„ att Ă„ka alltmer bil i framtiden. Trafikverket tror pĂ„ en ökning med cirka 26 procent totalt under perioden 2019â2045. I absoluta tal sĂ„ Ă€r det bilresandet som ökar mest jĂ€mfört med tĂ„g, buss och andra kollektiva fĂ€rdmedel.
Till detta kommer godstransporterna pÄ vÀg som ocksÄ fortsÀtter att öka, dÀr transportarbetet pÄ vÀg kommer gÄ frÄn 48 procent till 56 procent under samma period enligt Trafikverket.
Samtidigt gÄr den tekniska utvecklingen i en rasande takt, och den utslÀppsfria mobiliteten Àr snart inom rÀckhÄll. KoldioxidutslÀppen frÄn den genomsnittliga nya personbilen under förra Äret minskade med över Ätta procent frÄn Äret innan, och Àr den lÀgsta siffra som nÄgonsin uppmÀtts.
I september i Är körde över 625 000 laddbara personbilar pÄ vÀgarna i Sverige, det Àr redan 13 procent av den totala fordonsflottan.
Men det finns gupp pĂ„ vĂ€gen â bokstavligen och bildligt. Trots att bilen Ă€r lika uppskattad som behövd har vĂ€ginfrastrukturen under mĂ„nga Ă„r halkat efter. PĂ„ vissa hĂ„ll i landet Ă€r vĂ€garna rent av trafikfarliga. Det pĂ„verkar bĂ„de de som bor dĂ€r och som behöver bilen för att kunna ta sig till jobbet och fĂ„ livspusslet att fungera, men ocksĂ„ det lokala nĂ€ringslivet som fĂ„r problem med att transportera rĂ„varor och varor.
Ăven laddinfrastrukturen sĂ€tter kĂ€ppar i hjulet för den som vill ta steget till en mer hĂ„llbar mobilitet. För att vĂ„ga ta steget och köpa ett laddbart fordon mĂ„ste man vara sĂ€ker pĂ„ att det kommer gĂ„ att ladda, nĂ€r och dĂ€r det behövs. Dessutom stĂ€lls höga krav pĂ„ tillgĂ„ng av effekt för att Ă€ven lastbilsflottan skall kunna stĂ€lla om.
I den nyligen presenterade infrastrukturpropositionen presenteras Àntligen satsningar pÄ de eftersatta vÀgnÀten, men underhÄllsskulden Àr massiv och krÀver lÄngsiktigt engagemang. VÀgarna Àr Sveriges blodomlopp, i sÄvÀl kristid som vardag, och behövs för att hela Sverige ska kunna leva och blomstra.
Moderna bilar Ă€r miljövĂ€nligare, sĂ€krare och tystare Ă€n sina föregĂ„ngare och mĂ„nga av de problem vi traditionellt förknippar med bilen hĂ„ller helt enkelt pĂ„ att byggas bort. Det mĂ„ste vi ha i Ă„tanke nĂ€r vi planerar för framtidens mobilitet: Att dagens â och morgondagens â bilar inte Ă€r som gĂ„rdagens.
Sverige behöver och vill ha bilen. DÀrför firar vi Bilens Dag den 28 oktober.