Billigaste matkassen i stan blir i särklass den dyraste

Signaturen Britta funderar på om p-vakterna får provision eller om de har tävling sinsemellan hur många de ”tar”?

Signaturen Britta funderar på om p-vakterna får provision eller om de har tävling sinsemellan hur många de ”tar”?

Foto: Janerik Henriksson/TT

Insändare2023-11-10 08:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Först och främst vill jag inte anklaga butiken Willys för handhavandet utan p-vaktbolaget Svea Service.

Den 2:a november skulle vi till butiken. Vi parkerade, satte p-skivan i bilen. Gick in i butiken, till grönsakerna, såg att det vi skulle handla inte fanns så vi gick kortaste vägen ut ur butiken. Det tog ca 2 min. När vi kom ut såg vi att p-vakten stod vid vår bil och hade satt p-bot på bilen. Tyvärr hade vi satt p-skivan enligt sommartid. Naturligtvis fel av oss.

Vi konfronterade honom som menade att han stått vid bilen 7 min innan vi kom ut. Det stämde naturligtvis INTE. Jag satt på tidtagning på min telefon, gick exakt samma väg igen, stoppade tiden när jag kom ut till honom. Tiden 2:09:57 minuter. Vi överklagade alltså boten p.g.a att enligt normalt handhavande bör p-vakten ha översikt över bilen i 5 minuter innan bot sätts för det kan ju finnas kunder som måste gå in för att hämta en p-skiva.

Naturligtvis blev vår överklagan avslagen. De sänder oss bilder p-vakten tagit som visar tiden 14:26, samtidigt som boten skrevs ut, alltså samma tid som vi kom ut från butiken. På boten står tiden 14:20 till 14:26. 

Dagen efter var vi till butiken igen och maken satt kvar i bilen medan jag gick in för att handla. Under den tiden pratade maken med samma p-vakt som berättade att han ALLTID startar tiden när han ANLÄNDER till parkeringen, inte vid någon speciell bil.

Hur kan han då påstå att han stått vid vår bil i 7 minuter? De måste alltså satt i system för att ”fånga” så många som möjligt där. Man kan ju fundera på om p-vakterna får provision eller har de tävling sinsemellan hur många de ”tar”?

Överklagan går ALDRIG igenom hur mycket man än bevisar.

Vi erkänner att vi inte uppmärksammat sommartid/vintertid MEN att inte använda den policyn som andra aktörer inom parkeringsövervakning har är mycket oseriöst och mycket dåligt arbetssätt.

Vill avsluta med en varning till alla. Se till att ni har p-skiva med er för om ni måste in i butiken för att hämta hinner de sätta bot.

Återigen vill jag påskina att själva butiken har inget ansvar över p-bolaget.

Tyvärr kan Willys bli drabbade då kunder undviker butiken eftersom p-bolaget satt i system att jaga Willys kunder.