Biltrafiken mÄste minska om klimatmÄlen ska kunna nÄs

Transportsektorn stÄr för nÀstan en tredjedel av utslÀppen av koldioxid inom Sveriges grÀnser.

Transportsektorn stÄr för nÀstan en tredjedel av utslÀppen av koldioxid inom Sveriges grÀnser.

Foto: PONTUS LUNDAHL / TT

InsÀndare2023-11-16 08:01
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Transportsektorn orsakar nÀstan en tredjedel av utslÀppen av koldioxid inom Sveriges grÀnser. Inbegrips Àven internationellt flyg och sjöfart utgör utslÀppen omkring 40 procent. En omstÀllning av transportsektorn bör dÀrför vara ett av de prioriterade omrÄdena för att minska utslÀppen.

SÄ Àr det tyvÀrr inte idag. Sveriges riksdag har beslutat att den nationella utslÀppen frÄn transportsektorn ska minska med 70 procent till 2030. Med dagens politik kommer det mÄlet inte att klaras. Regeringens inriktning Àr att omstÀllningen ska ske genom att bilflottan elektrifieras. Och visst Àr elektrifieringen en viktig del i transportsektorns omstÀllning, men det rÀcker inte pÄ lÄnga vÀgar.

Biltrafiken mÄste minska om klimatmÄlen ska kunna nÄs. Det behöver ske sÄ att alternativ finns för att förflytta sig genom ökad kollektivtrafik, bÀttre cykel- och gÄngbanor och en samhÀllsplanering som leder till nÀrhet och tillgÀnglighet till service och annat utbud. OmstÀllningen mÄste ske pÄ ett sÀtt som sÀkerstÀller att hÀnsyn tas till mÀnniskors situation och behov oavsett om de bor i stad eller pÄ landsbygd.

VĂ€gavgifter Ă€r ett effektivt sĂ€tt att förĂ€ndra bĂ„de utbud och förflyttningsmönster. Hur de kan utformas och införas Ă€r ocksĂ„ utrett. Genom att differentiera vĂ€gavgifterna beroende pĂ„ t.ex. typ av fordon, drivmedel, om det Ă€r hög- eller lĂ„gtrafik, för boende i stad eller landsbygd, kan incitament skapas för minskad biltrafik samtidigt som det kan ske pĂ„ ett rĂ€ttvist sĂ€tt. Ökningen av kollektivtrafiken som minskad biltrafik krĂ€ver, kan finansernas genom att intĂ€kterna frĂ„n vĂ€gavgifterna förs över till finansiering av kollektivtrafiken.

VÀgavgifter som underlag för finansiering av kollektivtrafikens utbyggnad och drift kan införas pÄ nÄgot Ärs sikt och skulle bli ett effektivt sÀtt att bidra till en klimatsmart transportsektor.