Bryta dyrt avtal kostar 40 000

Den nya elräkningen blev en chock för paret som trodde att de fortsatt med samma låga elpris.

Den nya elräkningen blev en chock för paret som trodde att de fortsatt med samma låga elpris.

Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

Insändare2023-01-31 06:57
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Skäms Vattenfall! I november erbjöds min mamma (99 år) och bonusfar (89 år) via Posten ett nytt treårsavtal med Vattenfall. De valde att "fortsätta elavtalet" och skrev under ett nytt treårsavtal. 

I slutet av januari 2023 fick de emellertid en faktura på över 12 000 kronor och blev förtvivlade. Jag bad att få se avtalet de hade ingått. Från 40 öre per kilowatt hade priset stigit till över 3 kronor per kilowatt! Ett elpris som ska gälla i tre år! 

Jag bad min bonusfarsa ta kontakt med Vattenfall för att försöka bryta det treåriga avtalet. Där fick han veta att han visst kan bryta avtalet, men att bytet då kostar 40 000 kronor! Den summan har mina föräldrar inte råd med! 

Jag blev så besviken på Vattenfall! Synd, eftersom både jag och mina föräldrar har varit kunder hos Vattenfall ända sedan vårt första egna boende. Har alltid trott att Vattenfall är svenska folkets egen elleverantör, som månar om sina kunder. Men så verkar det inte vara längre. Passa dig för Vattenfall!