Bygg flerfilig biltunnel för att bli av med centrumköer

Att fÄ bort bilarna frÄn centrum kommer aldrig att gÄ, skriver insÀndarskribenten Kjell. Men en ny biltunnel skulle underlÀtta.

Att fÄ bort bilarna frÄn centrum kommer aldrig att gÄ, skriver insÀndarskribenten Kjell. Men en ny biltunnel skulle underlÀtta.

Foto: Joakim Serrander

InsÀndare2023-02-28 07:02
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

AngÄende artikeln "HÀr Àr de mest trafikerade gatorna i Eskilstuna" i EK den 16/2.

Gör man som Eskilstuna har gjort sÄ blir det köer. Förr var de stora gatorna dubbelfiliga, nu Àr det bara en fil. TvÄ filer svÀljer ju dubbelt sÄ mÄnga fordon.

En bilkö som gĂ„r sakta slĂ€pper ut mycket mer avgaser Ă€n en som gĂ„r fortare. Gör man sedan farthinder blir det kö och mer avgaser. En bil som kör i 10 km/tim Ă„ker 1 km pĂ„ en viss tid. Kör samma bil i 50 km/tim och samma strĂ€cka blir avgasmĂ€ngden ca. 5 gĂ„nger mindre. AlltsĂ„ körde alla bilar i 50 km/tim sĂ„ blev det 5 gĂ„nger mindre bilar pĂ„ gatan samtidigt. En jĂ€mn hastighet Ă€r det bĂ€sta för miljön. 

Att ta bort bilarna frĂ„n centrum kommer aldrig att gĂ„. Jo, om Ni vill ha ett dött centrum. Se bara hur mĂ„nga affĂ€rer som har stĂ€ngt igen. För att kunna handla mĂ„ste man Ă„ka dit och det ska finnas p-platser. Åka buss Ă€r inget alternativ. Hur skall t.ex Ă€ldre gĂ„ kanske 5 km till busshĂ„llplats, handla i staden och sedan bĂ€ra tunga kassar frĂ„n busshĂ„llplats till hemmet. Ni som försvĂ„rar för oss Ă€ldre blir ju ocksĂ„ Ă€ldre en dag.

Det byggs mÄnga nya stora hus i centrum. Det betyder att mÄnga fler bilar ska samsas om de trÄnga gatorna.

Bygg en biltunnel, flerfilig under jÀrnvÀgen mellan Folkestaleden och BrottstavÀgen sÄ skulle det avlasta centrum betydligt.