AngÄende artikeln "HÀr Àr de mest trafikerade gatorna i Eskilstuna" i EK den 16/2.
Gör man som Eskilstuna har gjort sÄ blir det köer. Förr var de stora gatorna dubbelfiliga, nu Àr det bara en fil. TvÄ filer svÀljer ju dubbelt sÄ mÄnga fordon.
En bilkö som gÄr sakta slÀpper ut mycket mer avgaser Àn en som gÄr fortare. Gör man sedan farthinder blir det kö och mer avgaser. En bil som kör i 10 km/tim Äker 1 km pÄ en viss tid. Kör samma bil i 50 km/tim och samma strÀcka blir avgasmÀngden ca. 5 gÄnger mindre. AlltsÄ körde alla bilar i 50 km/tim sÄ blev det 5 gÄnger mindre bilar pÄ gatan samtidigt. En jÀmn hastighet Àr det bÀsta för miljön.
Att ta bort bilarna frÄn centrum kommer aldrig att gÄ. Jo, om Ni vill ha ett dött centrum. Se bara hur mÄnga affÀrer som har stÀngt igen. För att kunna handla mÄste man Äka dit och det ska finnas p-platser. à ka buss Àr inget alternativ. Hur skall t.ex Àldre gÄ kanske 5 km till busshÄllplats, handla i staden och sedan bÀra tunga kassar frÄn busshÄllplats till hemmet. Ni som försvÄrar för oss Àldre blir ju ocksÄ Àldre en dag.
Det byggs mÄnga nya stora hus i centrum. Det betyder att mÄnga fler bilar ska samsas om de trÄnga gatorna.
Bygg en biltunnel, flerfilig under jÀrnvÀgen mellan Folkestaleden och BrottstavÀgen sÄ skulle det avlasta centrum betydligt.