Behåll Trädgårdsgatan i Strängnäs som en integrerad gata mellan gående, cyklister och biltrafik.
Till skillnad från 1970-talet så är problemen idag att behålla ett levande centrum. Många städer som exempelvis Eskilstuna brottas idag med problem med ett mer och mer insomnande centrum, där handel och människor förflyttas till köpcentrum där det fodras transporter i form av buss och biltrafik för att utföra sina inköp och ärenden.
På Trädgårdsgatan i Strängnäs finns idag både livsmedelsaffärer, frisör, järnhandel, apotek, systembolag paketutlämning, m.m. med andra ord det viktigaste vi människor behöver. Om en gågata skapas kommer det att innebära att många av dessa affärer flyttas till Solberga affärscentrum. Vilket innebär att många som inte har bil måste åka buss för att uträtta sina enklaste ärenden.
Detta innebär stora problem för Strängnäs pensionärer som många gånger inte har bil och som dessutom har begränsad förmåga att röra sig.
Trädgårdsgatan i Strängnäs är enligt oss en utmärkt plats där integrationen mellan biltrafik och gående fungerar utmärkt. Mycket på grund av den begränsade parkeringstiden, handikapparkering och utrymmet för cykel och gående, där alla tar hänsyn till varandra!
Bygg inte gågata 50 år för sent!
Behåll Trädgårdsgatan i Strängnäs som en integrerad gata mellan gående, cyklister och biltrafik, skriver Svenolof Ersmarker och Lars Hallberg SPF Strängnäs.
Foto: Camilla Lillsebbas
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.