Ska transporterna gå på landsväg eller järnväg i framtiden? Vi kan nu se hur timmer mäts och lagras i Falköping som inte ligger centralt i skogsbygd. En plats som Alvesta ligger väl betydligt centralare i så fall. Hur placeras lagren för vår import ut? Ja, inte läggs de ut efter järnvägstransporter precis. Tvärtom de placeras så det passar våra landsvägar och lastbilstransporter.
Nu nämner Moderaterna att utbyggnad av vårt försvar bland annat ska finansieras med kostnaden för snabbjärnvägen som nu diskuterats under 50 år och som togs upp av alliansen på miljöpartiets dag i Almedalen 2013. Då skulle den vara färdig 2035, nu ska den läggas ner på obestämd tid. Det kanske dags att skrota utredningarna av den nu och tänka på vår infrastruktur i stället genom att bygga ut och förbättra våra järnvägar. Man kan ju börja med att samma företag ska sköta både tågen och järnvägarna. Nu bara de skyller på varandra när det inte fungerar.
En bättre järnvägssträckning mellan Göteborg och Nässjö borde väl vara logisk. Massor av bussar körs mellan Göteborg och Borås sedan länge. Varför har inte det blivet dubbelspår? Inget tyder väl på att den sträckans behov av persontransporter ska minska.
Stambanorna är väl så hårt belastade att det är svårt att sköta underhållet. Samtidigt hör vi att vi måste få fram mer el till att bland annat driva våra personbilar, men det nämns inte att fler tåg fordrar mer el.