Den som med jÀmna mellanrum Àr ute och kör pÄ vÀgarna runtom i landet vet att standarden pÄ dem ofta Àr allt annat Àn bra. Det Àr hög tid att vÀnda utvecklingen.
Kungliga Automobil Klubben (KAK) hade hoppats att det nya förslaget till nationell plan för transportinfrastrukturen 2022â2033 skulle utgöra en vĂ€ndpunkt. Men tvĂ€rtom; enligt Trafikverkets egna berĂ€kningar kommer kvaliteten pĂ„ det svenska vĂ€gnĂ€tet att ytterligare försĂ€mras under planperioden.
NÀstan Ätta av tio resor sker med bil och nio av tio resor sker pÄ vÀg i dagslÀget. Som jÀmförelse kan nÀmnas att tÄget stÄr för cirka Ätta procent. Det Àr alltsÄ bilen och vÀgtrafiken som borde vara i fokus för diskussionen om framtidens resande.
Men i planförslaget lÀggs bara 243 miljarder kronor vÀgnÀtet att jÀmföra med de 399 miljarder som gÄr till jÀrnvÀgen. En ganska skev prioritering med andra ord. Givetvis behöver jÀrnvÀgen ocksÄ resurser. DÄ mÄste den totala ramen öka, vilket Àr ocksÄ en bedömning som delas av det svenska folket.
En majoritet (75 procent) anser att samhÀllet ska satsa mer pÄ underhÄll och utveckling av vÀgnÀtet. Bara en av fyra (25 procent) anser att det görs tillrÀckliga satsningar. Detta enligt en SKOP-studie som KAK lÄtit göra.
Mot bakgrund av detta menar KAK att det Àr dags för en verklighetsanpassning av infrastruktursatsningarna:
Resursramen bör förstÀrkas sÄ att den matchar de behov av underhÄll och investeringar som finns i transportinfrastrukturen. Pengarna bör ocksÄ följa hur svenskarna faktiskt reser och dÄ mÄste vÀgarna prioriteras pÄ ett tydligare sÀtt. Planeringen mÄste utgÄ ifrÄn de prognoser som finns om ökad trafik.
Bilismen gÄr en ljus framtid till mötes dÀr trafiken blir allt sÀkrare och utslÀppen minskar. I det lÀget mÄste staten svara upp och ordna med en vÀl fungerande infrastruktur. Det Àr dags att vÀnda utvecklingen och styra in pÄ rÀtt vÀg.