Dags att vÀnda utvecklingen för vÄra vÀgar

Bilismen gÄr en ljus framtid till mötes dÀr trafiken blir allt sÀkrare och utslÀppen minskar. I det lÀget mÄste staten svara upp och ordna med en vÀl fungerande infrastruktur, anser Anders Ericson, generalsekreterare, KAK, Anders Ydstedt, ordförande, expertrÄdet KAK.

Bilismen gÄr en ljus framtid till mötes dÀr trafiken blir allt sÀkrare och utslÀppen minskar. I det lÀget mÄste staten svara upp och ordna med en vÀl fungerande infrastruktur, anser Anders Ericson, generalsekreterare, KAK, Anders Ydstedt, ordförande, expertrÄdet KAK.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

InsÀndare2022-03-31 22:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Den som med jĂ€mna mellanrum Ă€r ute och kör pĂ„ vĂ€garna runtom i landet vet att standarden pĂ„ dem ofta Ă€r allt annat Ă€n bra. Det Ă€r hög tid att vĂ€nda utvecklingen. 

Kungliga Automobil Klubben (KAK) hade hoppats att det nya förslaget till nationell plan för transportinfrastrukturen 2022–2033 skulle utgöra en vĂ€ndpunkt. Men tvĂ€rtom; enligt Trafikverkets egna berĂ€kningar kommer kvaliteten pĂ„ det svenska vĂ€gnĂ€tet att ytterligare försĂ€mras under planperioden. 

NÀstan Ätta av tio resor sker med bil och nio av tio resor sker pÄ vÀg i dagslÀget. Som jÀmförelse kan nÀmnas att tÄget stÄr för cirka Ätta procent. Det Àr alltsÄ bilen och vÀgtrafiken som borde vara i fokus för diskussionen om framtidens resande.

Men i planförslaget lĂ€ggs bara 243 miljarder kronor vĂ€gnĂ€tet att jĂ€mföra med de 399 miljarder som gĂ„r till jĂ€rnvĂ€gen. En ganska skev prioritering med andra ord. Givetvis behöver jĂ€rnvĂ€gen ocksĂ„ resurser. DĂ„ mĂ„ste den totala ramen öka, vilket Ă€r ocksĂ„ en bedömning som delas av det svenska folket. 

En majoritet (75 procent) anser att samhĂ€llet ska satsa mer pĂ„ underhĂ„ll och utveckling av vĂ€gnĂ€tet. Bara en av fyra (25 procent) anser att det görs tillrĂ€ckliga satsningar. Detta enligt en SKOP-studie som KAK lĂ„tit göra. 

Mot bakgrund av detta menar KAK att det Ă€r dags för en verklighetsanpassning av infrastruktursatsningarna: 

Resursramen bör förstÀrkas sÄ att den matchar de behov av underhÄll och investeringar som finns i transportinfrastrukturen. Pengarna bör ocksÄ följa hur svenskarna faktiskt reser och dÄ mÄste vÀgarna prioriteras pÄ ett tydligare sÀtt. Planeringen mÄste utgÄ ifrÄn de prognoser som finns om ökad trafik.

Bilismen gÄr en ljus framtid till mötes dÀr trafiken blir allt sÀkrare och utslÀppen minskar. I det lÀget mÄste staten svara upp och ordna med en vÀl fungerande infrastruktur. Det Àr dags att vÀnda utvecklingen och styra in pÄ rÀtt vÀg.