Sommaren är här, pandemirestriktioner börjar lättas på och semesterperioden kommer närmare. Mycket tyder på att många fler än vanligt kommer att ”hemestra” i år och sannolikt kommer det att forma nya semestervanor även för kommande år.
Många kommuner satsar för att lockar nya besökare och stärka besöksnäringen. Gäller även kommuner i vår närhet, Eskilstuna och Katrineholm. De är proaktiva och satsar medvetet på destinationsutveckling.
Vi har mycket mer att erbjuda än våra grannar, inom bland annat kultur/historia och natur, men erfarenheterna talar dock tydligt om att det krävs nya grepp för att fullt ut slå mynt av de fördelar vi har. Exempelvis ligger utvecklingen av Visholmen i träda trots att ett detaljplaneprogram har funnits sedan 2012. Vi har ett 500-års jubileum i faggorna, men vad planeras?
I dag finns flera förenings- och företagsinitiativ inom kultur, historia och besöksnäring på olika håll inom kommunen, men det krävs att kommunledningen bygger upp en struktur för samordning och stöd med kompetens och resurser för aktiv marknadsföring av Strängnäs som det naturliga besöksmålet i Mälardalen.
Att Strängnäs kommun uppfattas som attraktivt besöksmål stärker inte bara besöksnäringen, utan ger även fördelar till centrumhandeln inom våra olika kommundelar. Kommuninvånare kan känna stolthet över att tillhöra en välkänd kommun, som upplevs positivt av omvärlden. En viktig trivselfaktor.
Vilka nya grepp avser kommunledningen att ta för att attrahera hemmaturistande svenskar att besöka vår kommun?