Elsparkdebatten – ett tråkigt exempel på generationsglappet

Elias Nyqvist, ordförande för MUF i Eskilstuna, slår ett slag för elsparkcykeln som ett utmärkt transportmedel.

Elias Nyqvist, ordförande för MUF i Eskilstuna, slår ett slag för elsparkcykeln som ett utmärkt transportmedel.

Foto: MUF

Insändare2024-10-09 20:28
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Under senaste tiden i Ekuriren har det uppstått en slags klagomur kring stadens kanske bästa transportmedel. Många, framförallt äldre, ventilerar sin frustration kring elsparkcyklar, speciellt sådana som går att hyra. Man målar upp bilden av oss unga som slarviga, empatilösa åkommor. Många upplever felparkerade cyklar samt ouppfostrade åkare som ett stort hinder i vardagen. Vissa vill sätta punktskatt och några till och med förbjuda cyklarna, vilket vore ett enormt felsteg.

Elsparkcyklar är ett fantastiskt komplement till kollektivtrafiken. I dag behöver jag inte först ta mig till busstationen, vänta tills nästa buss kommer, för att ta mig till en busshållplats nära mitt resmål. I dag tar jag mig i stället direkt från punkt A till punkt B, på ett mycket roligare sätt. Nackdelarna, att några av oss unga är ouppfostrade, är tråkigt. Man borde inte slänga cyklar, eller parkera dem på ett sätt som kan leda till att de blir hinder för någon annan. En cykel vid sidan av en gångbana kan däremot inte anses vara ett hinder, och det går inte att förbjuda idioti.

Men låt oss komma ihåg att hyrcyklarna inte fungerar på till exempel stadens gågata, och aldrig får gå fortare än 20 kilometer i timmen. Klagar man på hyrcyklarna, så måste detta bero på en skev verklighetsuppfattning, kanske på grund av en ålderlig tveksamhet till det nya. Är man rädd för en hastighet som är lägre än vad en cyklist cyklar, bör man inte röra sig på de ytor där gångare behöver samsas med cyklister. 

Jag tycker att fler av stadens gång/cykelvägar behöver ha en tydlig uppdelning kring vilken sida som gäller för vem, så att inte gångaren blir lika chockad när de blir omkörda. Detta bör bli huvudregel, för det är uppenbart att Eskilstunas gångare är ovana med denna uppdelning. Många går i mitten, och en del på fel sida.

Slutligen. Vi lever i en ny samtid, med nya informella regler. Jag har aldrig klivit av cykeln vid ett övergångsställe. Jag har hittat nya, effektivare transportvägar, så att jag kan lägga mindre tid på pendling och mer på de jag älskar. Ni behöver inte kliva upp på en Voi för att förstå varför cyklarna är bra, utan det räcker med att fråga de unga i er närhet.

Detta är enligt mig ett tråkigt exempel på glappet mellan generationerna, vi behöver skapa mer samförstånd. Jag vill inte byta ut all kollektivtrafik mot detta tidssparande sätt att resa på, men tror att fler cyklar innebär att vi kan minska kostnaderna för kollektivtrafiken, så att vi kan lägga pengar på att sänka skatten för pensionärer i stället.