En fråga om "senaste nytt" på ekuriren

Varför finns inte "senaste nytt" under fliken "Senaste nytt", undrar skribenten. Redaktören svarar.

Varför finns inte "senaste nytt" under fliken "Senaste nytt", undrar skribenten. Redaktören svarar.

Foto: Skärmdump från Ekurirens app.

Insändare2024-09-24 11:02
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag som bor i ena änden av Eskilstuna och jobbar i andra, söker mig ofta till ekuriren inför hemfärd från arbetet. Det jag vill veta är snabb info om det är några problem på vägarna hemåt. Jag kan ta både vägen genom stan eller åka på utsidan, via motorvägen.

Jag går då in på ekuriren och klickar på fliken ”Senaste nytt”. Hur kommer det sig att den fliken är fylld med så mycket som inte alls har med "just nu" att göra? Nystartade företag, lagfarter och artiklar som publicerade under dagen...

”Senaste nytt” känns som en tidslinje för allt som är publicerat under dagen/de senaste dagarna, och inte alls något som kan ge snabb information om exakt just nu.

Knepigt, tycker jag.

Inte intresserad av lagfarter


SVAR DIREKT:
Hej! Det är som du skriver. Under fliken "Senaste nytt" finns alla våra publiceringar i kronologisk ordning, med den senast publicerade överst. Till skillnad från "ordningen" på sajten i övrigt, där vi dels redaktörar manuellt och dels låter en algoritm arbeta för att sajten hela tiden ska vara så intressant och relevant som möjligt.

Det du är intresserad av, alltså pågående saker som exempelvis kan påverka trafiken, hittar du förstås också på sajten. Antingen allra överst i vad vi kallar för "balk", och då vinjetterar vi med "JUST NU" i rött. Alternativt i själva flödet på startsidan, och också då med orden "JUST NU" antingen som rödvit vinjett eller direkt i inledningen av rubriken.

Artiklarna om pågående händelser finns förstås också under fliken "Senaste nytt", men om vi har publicerat fler artiklar senare än dessa ligger de alltså inte högst upp där.

Sajten och appen utvecklas hela tiden, och vi tar med oss att "Senaste nytt" kan missförstås. Och så tackar vi för att du använder ekuriren för att få snabb information! Att hela tiden kunna berätta om exempelvis trafikpåverkan är något vi prioriterar, eftersom vi vet att det efterfrågas.

Henrik Holmberg
Redaktör, ekuriren