Enskilda individer ska inte skämmas för att de flyger

Victoria Barrsäter, näringspolitisk expert, Transportföretagen Flyg.

Victoria Barrsäter, näringspolitisk expert, Transportföretagen Flyg.

Foto: Rosie Alm

Insändare2025-02-05 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på tidigare publicerade insändaren "Förbjud flygreklam!".

Flygskam har blivit ett välkänt begrepp i dagens samhälle, där individer uppmanas att känna skuld för sitt flygresande på grund av dess klimatpåverkan. Men är det verkligen rimligt? Den verkliga skammen borde riktas mot offentliga aktörer som inte tar sitt ansvar genom att investera i hållbart flygbränsle. Det är ju genom att välja bort det fossila bränslet som den verkliga klimatomställningen kan ske.

Flyget står för 3-4 procent av de globala koldioxidutsläppen, och det är ingen hemlighet att en omställning till mer hållbara alternativ är nödvändig för att nå klimatmålen. Hållbart flygbränsle, eller Sustainable Aviation Fuel (SAF), minskar flygets fossila koldioxidutsläpp med upp till 100 procent jämfört med traditionellt fossilt bränsle. Trots detta är användningen av SAF fortfarande mycket begränsad, främst på grund av dess höga kostnad och bristande tillgång.

Här spelar offentliga aktörer en avgörande roll. Genom att välja att köpa hållbart flygbränsle för sina flygtransporter kan de inte bara minska sina egna utsläpp, utan också driva på utvecklingen och produktionen av SAF. Detta skulle i sin tur kunna leda till lägre priser och ökad tillgänglighet, vilket gör det möjligt för fler att välja hållbara alternativ.

Tyvärr ser vi i dag att många offentliga aktörer, inklusive statliga myndigheter och kommuner, vänder flyget och dess klimatomställning ryggen, med förbud för flygresor och nu till och med diskussioner om förbud mot reklam för flygresor. För de flygresor som de fortfarande själva gör, prioriteras fortfarande låg kostnad framför hållbarhet. Detta är inte bara kortsiktigt, utan också oansvarigt.

Genom att inte investera i hållbart flygbränsle missar de en viktig möjlighet att bidra till den nödvändiga omställningen av flygindustrin. Dessutom underminerar de ansträngningar som görs för att öka medvetenheten och förändra beteenden.

Det är dags att offentliga aktörer tar sitt ansvar och visar vägen. Genom att aktivt välja hållbart flygbränsle kan de minska utsläppen för sina flygresor i dag och samtidigt främja en mer hållbar utveckling. Detta kräver visserligen en initial investering, men de långsiktiga vinsterna – både för klimatet och för samhället i stort – är ovärderliga.

Enskilda individer ska inte genom skam minska flygets klimatpåverkan. Offentliga aktörer som inte visar vägen med fossilfria flygtransporter och bidrar till flygets omställning är de som ska känna den verkliga flygskammen.