Jag har en fråga till Tidöpartierna: Hur ska allmänhet som vill anmäla ett pågående brott få kontakt med polisen?
Jag bevittnade ett trafikbrott och ringde 114 14. Det var 80 stycken i telefonkö. La på och ringde i stället 112, och de kopplade mig direkt till polisens ledningscentral. Trodde jag. Men icke! Jag hamnade i samma kö, nu med 87 före mig.
Ett trafikbrott kräver snabb kontakt med närmaste polisstation eller dess ledningscentral. En trafikbrottsling kunde nu gå fri.
Jag skulle vid ett annat tillfälle ställa en fråga i ett ärende till lokala polisen. Ringde 114 14 och hamnade i en telefonkö som tog 40 minuter. Talade om mitt ärende, blev kopplad till rätt ort och fick vänta väldigt länge även där.
Slopa detta otyg med callcenter! Ringer jag till polisen skall jag komma till närmaste polisstation, om jag anger "pågående brott" skall jag omgående hamna på ledningscentralen. Ringer jag 112, skall jag få direktkontakt med polisen.
Skaffa åter direkttelefon till de olika polisstationerna! 114 14, sedan två siffror till som är olika för olika stationer. Eller att man talar om vilken polisstation man vill komma till när man ringer 114 14.
När man ringer till polisen ska man få svar inom två minuter!