Jag har tagit del av statistik frÄn Arbetsgivarverket som visar att Sörmlands lÀn har totalt 4 700 statligt anstÀllda placerade i lÀnet av totalt 287 000 i hela landet. I dag har Sverige cirka 10,5 miljoner invÄnare. Det innebÀr att för landet som helhet Àr 2,7 procent av medborgarna statligt anstÀllda. Motsvarande siffra i Sörmland med 302 000 invÄnare Àr 1,6 procent. JÀmför man med Stockholms lÀn med 2,4 miljoner invÄnare sÄ Àr 105 000 statliga tjÀnster placerade i lÀnet eller 4,3 procent av befolkningen.
Om Sörmlands lÀn ska komma upp i snittet för riket, det vill sÀga 2,7 procent av befolkningen skall antalet statliga tjÀnster öka till 8 200 eller med 3 500 stycken.
Alla medborgare betalar skatt till staten, grovt förenklat kan man sÀga att cirka hÀlften av det du betalar i skatt gÄr till kommuner och landsting och hÀlften till staten. Man glömmer till exempel lÀtt bort att momsen utgör cirka 23 procent av de totala skatteintÀkterna, pengar som gÄr till statskassan.
En statlig tjÀnst, bidrar till ekonomisk utveckling pÄ den ort, kommun och lÀn dÀr den placeras. Vid lÄgkonjunkturer har offentliga tjÀnster en stabiliserade ekonomisk effekt Àven i lokalsamhÀllet. Det finns starka ekonomiska skÀl för mig som politisk företrÀdare för KD i Sörmlands lÀn att önska en mer rÀttvis fördelning av statliga tjÀnster.
Jag anser att det Àr jÀtteviktigt att mÀnniskor med olika bakgrund trÀffas pÄ ett naturligt sÀtt och kÀnner till varandras förutsÀttningar. Det Àr bra om mÀnniskor med olika utbildning och yrke trÀffas i till exempel föreningslivet, i affÀren eller som grannar i ett bostadsomrÄde. HÀr ingÄr givetvis Àven gruppen statstjÀnstemÀn.
Statliga tjÀnstemÀn bör likt riksdagsledamöter ha sin hemvist och bas i hela landet. Det gÀller i högsta grad Àven specialiserade kvalificerade tjÀnster som krÀver lÄng utbildning och erfarenhet. Jag anser att det Àr direkt olÀmpligt med en Stockholmsbaserad statstjÀnstemannaelit som har begrÀnsad insyn i de förutsÀttningar som gÀller för övriga delar av landet.
För att citera Ebba Busch:
âDet ska vara möjligt att leva bĂ„de i och utanför de stora stĂ€derna. Oavsett var vi bor sĂ„ mĂ„ste vi kunna fĂ„ vĂ„rd nĂ€r vi Ă€r sjuka, tanka bilen, betala elen och fĂ„ hjĂ€lp av polisen. Vi kallar det hjĂ€rtlandet. De stora delar av landet som ofta glöms bort vid politiska beslut. HjĂ€rtlandet Ă€r inte en semesterplats. Det Ă€r en levande, företagsam del av Sverige. MĂ„let för vĂ„r politik Ă€r det gemensamma bĂ€sta. Det innebĂ€r att hela landet ska fungera.â
Jag blev förvÄnad nÀr regeringen valde att flytta StrÄlsÀkerhetsmyndighetens huvudkontor frÄn Katrineholm till Solna. Det Àr Àven anmÀrkningsvÀrt att regeringen nu vÀljer att förlÀgga den nya Utbetalningsmyndigheten till Hammarby sjöstad i Stockholms kommun.
Den tekniska utvecklingen gör det allt mer, bÄde möjligt och fördelaktigt, för staten att placera myndigheter utanför StockholmsomrÄdet. StockholmsomrÄdet har, och har under en lÄng tid haft en mycket anstrÀngd samhÀllsinfrastruktur. Kollektivtrafiken rÀcker inte till, i rusningstrafik Àr vÀgarna igenkorkade med köer och sÄ vidare. Bostadsbrist rÄder i princip i alla kommuner i Stockholms lÀn. Det hÀr Àr brister som dessutom hÀmmar nÀringslivet i StockholmsomrÄdet. Det Àr inte bara dÄligt för Stockholm, det Àr dÄligt för hela landet.
Ur beredskapsskÀl Àr det sÀrskilt viktigt att den statliga verksamheten fungerar i hÀndelse av kris och krig. DÄ Àr det direkt olÀmpligt att koncentrera statlig verksamheten till ett geografiskt begrÀnsat omrÄde.
Det finns mÄnga bra argument för att lokalisera myndigheter över hela landet. Jag vill uppmana regeringen att seriöst se över vilka myndigheter som helt eller delvis kan lokaliseras utanför StockholmsomrÄdet. Jag förstÄr att det Àr en process som kan ta tid och behöver göras under ordnade förhÄllanden, men inriktningen bör vara tydlig och resultatet mÀtbart. Den förvaltningspolitiska inriktningen bör vara att fördela statliga tjÀnster jÀmnt i hela landet.
Det Àr bra för Sörmland och för Sverige!