Efter sju års erfarenhet av fenomenet frågar jag mig. För vem är det bra? Rimligen borde det gynna den som kallas ”brukare” för det är ju för deras skull hemtjänst finns. Om besöket börjar exakt 9.05 och varar till 9.13 är helt ointressant. Huvudsaken är att besöket kommer ca 9 och varar tills uppdraget är slutfört. Ena dagen kan det kanske räcka med 5 minuter medan det nästa dag behövs 20 minuter. För det är människor det handlar om och behoven varierar med hälsotillstånd. Schemat är knappast till nytta för ”brukaren”.
För hemtjänstpersonalen då? Stressmoment. Vad annars?
När hemtjänst och ”brukare känner varandra och det utgår jag från att det är så det ska vara så behövs ingen detaljstyrning. Hemtjänst vet vad som behöver göras, ser om Andersson mår lite sämre en dag och behöver ett plåster på såret eller en extra uppmuntran. Då måste hemtjänst få ha den friheten och inte rusa iväg till nästa med en obehagskänsla i kroppen. Då mår två personer dåligt.
Jag tror att arbetet inom hemtjänst skulle vara attraktivare om det fanns utrymme för flexibilitet och självbestämmande. Bort med minutschemat!