Vi vet att flygande är det sämsta vi kan göra för våra barn och barnbarn. I dag drabbas tydligast fattiga människor i låglänta önationer. Men även rika människor i Los Angeles, Vellinge eller Bollnäs drabbas. I klimatkrisens spår blir vi allt fler som kommer se våra hus förstöras genom översvämningar eller bränder. Flygande är på individnivå, för de allra flesta, den handling som bidrar överlägset mest till de klimatförändringar och extremväder vi nu lever i.
Allt fler svenskar har lyckligtvis kraftigt minskat sitt flygande. Jämfört med före pandemin sker i dag omkring en femtedel färre flygresor, framförallt inrikes. Men för att bromsa våra utsläpp av växthusgaser behöver flygandet minskas än mer radikalt. Detta inte minst då de tekniska lösningar som ibland utmålas är luftslott. Batterier till eldrivna flygplan blir för tunga. Och vår skog eller odlingsmark räcker inte till för att producera allt biobränsle som skulle krävas till nuvarande flygtrafik.
Vi människor är lättmanipulerade varelser som bland annat på grund av reklamens makt låter oss påverkas till att göra det som vi vet är fel. Detta är en orsak till de begränsningar som i dag finns för alkohol- och tobaksreklam. Flygindustrin skadar inte den enskilde brukarens hälsa lika tydligt som tobaksanvändarens, däremot bidrar flyget starkt till hotet mot vårt klimat och försämrar framtiden för våra barn.
Ett reklamförbud för flyg skulle hjälpa oss att välja rätt. Vi får lättare att se oss själva och våra barn i ögonen. Samtidigt som förutsättningarna till minskade klimatutsläpp förbättras. En föregångare gällande förbud mot flygreklam är Västtrafik som nyligen helt slutade med reklam för fossildrivna varor och tjänster i kollektivtrafiken. Detta kan vi uppmuntra fler buss- och tågbolag till.
Om många aktörer frivilligt inför förbud mot oetisk reklam blir det också lättare för våra politiker på riksnivå att fatta modiga beslut om att förbjuda flygreklam överallt.