Strängnäs kommun planerar för en eventuell försäljning av fjärrvärmeverksamheten. Enligt min mening har ett perspektiv saknats i debatten nämligen en tydlig gräns mellan taxe- respektive skattefinansierad verksamhet.
Den bilden förstärks när jag läser Strängnäspartiets debattinlägg i Strengnäs Tidning den 25/01.
Det verkar som om det vattentäta skott som bör finnas mellan de båda finansieringsformerna fått en läcka i och med att alla skattebetalare i Strängnäs enligt debattinlägget skulle vara med och betala för fjärrvärmeverksamheten. Detta trots att fjärrvärmeverksamheten förutsätts vara taxefinansierad till 100 procent och att inga skattemedel då ska användas.
Ett av syftena med en försäljning av fjärrvärmen är att minska kommunens låneskuld och ge utrymme för nya lån till investeringar kopplade till en förväntad befolkningstillväxt. Det vore därför bra om Strängnäs kommun kan redovisa hur kommunen arbetar med gränsdragningen mellan taxe- respektive skattefinansiering och då gärna med fjärrvärmen som exempel.
Det är intressant att veta hur stor skuldbörda SEVAB Värme har. Det finns skäl att påminna om att den skuldbörda som Strängnäs kommun genom en försäljning blir av med plus en kalkylerad ”vinst” på affären kommer att belasta värmeverksamheten även i framtiden. Om kommunen dessutom behåller verksamhetens upparbetade rörelsekapital måste detta byggas upp nytt. Samtliga dessa kostnader vill en ny ägare naturligtvis ha täckning för och som då rimligtvis kan påverka de framtida värmetaxorna.